YMSE Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Nu är det något skumt som jag inte rår på. Säkert kan ni. Importerar filer från min Panasonic 160AEJ till Premiere Pro och bilden hoppar in på timeline som det ska men något ljud följer inte med. Går heller inte att importera enbart ljudet från filen. Däremot går det bra att ta in en ren ljudfil från min ljudupptagare. Allt funkade fint i Elements men men..... 6.0 på Premiere. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Hmm... vilket format spelar du in i (gissar att det är AVCHD, men vilken framerate och vilket ljudformat)? PPro CS6? //M 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasumusu Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Jag hade samma problem med min JVC kamera. Den spelar in i .mkv vilket tydligen PPro CS6 inte klarar av... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YMSE Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 Provade att ändra på kameran nu, från Dolby Digital till Linear PCM på ljudet. Och nu kan Premiere ta emot ljudet.... Men tråkigt mad allt material som redan är filmat... Och vad är det som skiljer de två ljudalternativen. Tycker väll att PPro ska fixa Dolby när allt alla andra program gör det? AVCHD 50 bilder i sek. Hittar inte vilket ljudformar det är... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasumusu Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Ja nu när jag tänker på det så använder min JVC kamera också Dolby Digital, vilket då inte funkar. Medan min andra kameras Linear PCM funkar. Så frågan återstår... Varför inte Dolby, Adobe? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YMSE Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 Behöver man uppdatera till 6,02 och en plugin....? CreativeCOW 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Hmm... det SKA funka i Premiere Pro CS6.02, om det inte är en trialversion. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YMSE Posted May 7, 2013 Author Share Posted May 7, 2013 Men vad är det för skillnad på de två ljudalternativen...? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Komprimerat (Dolby) vs okomprimerat (PCM). PCM fungerade inte som 1080p 50 i CS5/5.5 men det BÖR fungera i CS6. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YMSE Posted May 7, 2013 Author Share Posted May 7, 2013 Ja som novis blir man klokare för var dag, det är det bästa med att inte vara så klok från början.... Så Dolby och PCM är lika bra ljud, bara det att dolby är komprimerat för att ta mindre plats i minnet. Och CS 6 fixar inte att packa upp Dolby ur min AVCHD fil med 50p, har inte testat med 25. PCM i 50p funkar iaf i CS6.0. Får försöka att leta någon uppdat så kanske det funkar. Kanske att man börjar att begripa lite av allt det här.....lite! Stort tack för hjälpen iaf, ni är duktiga ni som svarar.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Återkom gärna om det inte funkar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YMSE Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Uppdaterade till 6.0.2 nu men icke att dolby digital kunde spelas i Ppro.... letar vidare om det kan finns någon lösning.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Kan du skicka en fil? (Du kan ju filma av teven eller vad som helst i 3 sek) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YMSE Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Japp, visst kan jag det, gärna! Hur? det gick inte att lägga upp den här, fel format och PM hittar jag inget bifoga fil... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 PM:ade 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Testade kort med filen jag fick i Premiere Pro CS6.03 på en PC och det fungerade. Hade även Premiere Pro CC installerad, så jag ska testa i en installation där PPro CC aldrig varit installerad. Ska se om jag kan hitta en Mac också, men möjligen inte förrän imorgon. //M 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Skumt. Nu har jag testat med filen i Premiere Pro CS6 och CC (nästa version) på både Mac & PC och den fungerade utan problem i alla versioner. //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YMSE Posted May 19, 2013 Author Share Posted May 19, 2013 Ja men då ska det ju fungera. Har ju trail några dagar till men det kanske är just det som är problemet då!? Men konstigt ändå att en sådan "simpel" sak inte fungerar där, det kan ju gör att man avstår programmet... Jätte tack för hjälpen!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Det KAN bero (till och med troligt) på Trialversionen - Adobe får betala licensavgifter för vissa funktioner, oavsett om det är "köplicens" eller testversion (därav fungerar inte Encore i testversionen t.ex.). //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YMSE Posted May 19, 2013 Author Share Posted May 19, 2013 Gillar programmet annars så det får nog bli ett Ppro, lite bättre att jobba i än elements som jag har nu. Fast det mesta funkar ju bra där oxå. Som sagt, väldigt tacksam för hjälpen Max! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts