Jump to content

Inget ljud Premiere Pro

YMSE

Recommended Posts

Nu är det något skumt som jag inte rår på. Säkert kan ni. Importerar filer från min Panasonic 160AEJ till Premiere Pro och bilden hoppar in på timeline som det ska men något ljud följer inte med. Går heller inte att importera enbart ljudet från filen. Däremot går det bra att ta in en ren ljudfil från min ljudupptagare. Allt funkade fint i Elements men men..... 6.0 på Premiere.

Provade att ändra på kameran nu, från Dolby Digital till Linear PCM på ljudet. Och nu kan Premiere ta emot ljudet.... Men tråkigt mad allt material som redan är filmat... Och vad är det som skiljer de två ljudalternativen. Tycker väll att PPro ska fixa Dolby när allt alla andra program gör det?

AVCHD 50 bilder i sek. Hittar inte vilket ljudformar det är...

Ja som novis blir man klokare för var dag, det är det bästa med att inte vara så klok från början.... Så Dolby och PCM är lika bra ljud, bara det att dolby är komprimerat för att ta mindre plats i minnet. Och CS 6 fixar inte att packa upp Dolby ur min AVCHD fil med 50p, har inte testat med 25. PCM i 50p funkar iaf i CS6.0.

Får försöka att leta någon uppdat så kanske det funkar. Kanske att man börjar att begripa lite av allt det här.....lite!

Stort tack för hjälpen iaf, ni är duktiga ni som svarar....

Testade kort med filen jag fick i Premiere Pro CS6.03 på en PC och det fungerade. Hade även Premiere Pro CC installerad, så jag ska testa i en installation där PPro CC aldrig varit installerad.

Ska se om jag kan hitta en Mac också, men möjligen inte förrän imorgon.

//M

Ja men då ska det ju fungera. Har ju trail några dagar till men det kanske är just det som är problemet då!? Men konstigt ändå att en sådan "simpel" sak inte fungerar där, det kan ju gör att man avstår programmet... Jätte tack för hjälpen!!

Det KAN bero (till och med troligt) på Trialversionen - Adobe får betala licensavgifter för vissa funktioner, oavsett om det är "köplicens" eller testversion (därav fungerar inte Encore i testversionen t.ex.).

//Max

Gillar programmet annars så det får nog bli ett Ppro, lite bättre att jobba i än elements som jag har nu. Fast det mesta funkar ju bra där oxå. Som sagt, väldigt tacksam för hjälpen Max!