Kevvaaah Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Hej, Jag och några till förbereder en kortfilm vi är färdiga med manus och bildmanus. Vi ska filma om några månader. Nu vill jag ha tips till att det ska bli så bra som möjligt. Jag vill få den i professionell nivå. Vi har inte super utrustning eller varken hög utbildningsnivå. Jag är så rädd för att den ska bli b. Själv har jag gestaltat en karaktär i en kortfilm som har haft utrustning för över 100.000 tusen plus utbildning, och även har den kortfilmen blivit amatör mässig. Så jag vill ha tips på filmvinklar, rekvesita, ljus, ljud, klippning m.m. "Vad är hemligheten?" Budget ca. 8 000:- 30 min film. Tack för svar i förhand! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quantum Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Transpiration är den enda nyckeln till lyckad film. Talang är en lyxig bonuspremie vissa får men som inte är nödvändig alla gånger. Om ni planerar er inspelning noga, jobbar igenom ert kreativa material, läser på hur man kan göra saker bättre och sedan redigerar och bearbetar ert material därefter så kommer det nog gå bra. Det hemliga receptet är inte hemligare än så. Jobba häcken av sig till ögon, öron och händer blöder är "hemligheten" till att åstadkomma det mesta med ett bra resultat. Att få saker att inte verka amatörmässigt är svårt på sätt och vis. Det enda sättet att faktiskt framställa sin film som det inte var gjort i händerna på en amatör är att helt enkelt inte vara en amatör. Idag finns det dock mer eller mindre hjälpmedel för den oerfarne amatören (vilket jag inte säger att ni är). Dslr, billiga redigeringsprogram och royalty-free musik är bara några av dessa saker som delvis kan minska det amatörmässiga med en film. Men i slutändan kommer ändå professionella syna dessa enkla knep. I deras ögon är det bara erfarenhet som räddar en. Lycka till! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts