Jump to content

5D MK3 vs GH3 vs ? - Råd om kameraval

YesMan

Recommended Posts

Hej!

Orkar du inte läsa, hoppa ner till sista raden.

Jag står inför valet av en ny digital systemkamera med filmfunktion. De modeller som jag har kikat på är Canons 5D Mark III och Panasonics GH3.

Uppskattningsvis kommer den användas till 60% film - 40% foto, därav valet systemkamera istället för ren videokamera. Första halvåret kommer förmodligen läggas på inlärning, med hjälp av den nya kameran, om hur saker och ting runt filmskapande fungerar. Efter det planerar jag dokumentärfilm och kanske till och med en kortfilm.

Jag vet att väldigt mycket mer än kameran spelar in när det kommer till slutresultat, men om vi bara koncentrerar oss på kameran, vilken ska jag välja för att få most bang for the buck när det gäller "film-look"

Jag är fullt medveten om att man inte kan få samma resultat från en systemkamera som en Arri eller en RED.

Så, most bang for the buck: 5D, GH3 eller någon annan kamera mellan 10 000 - 25 000?

Most bang for the buck

Blackmagic Design: Blackmagic Cinema Camera

Men lite halvsvåra att få tag på då inte många ex av kameran finns på marknaden än.

Annars skulle jag säga GH3. 5D MKIII är precis som tidigare kameror i 5D serien utvecklad för professionella stillbildsfotografer och videofunktionen du får med kameran tillhör det sämsta "bang for the buck" du kan få - Däremot är kameran toppenval för de som sysslar med foto professionellt men film lite vid sidan av.

Panasonic GH2 (föregångaren till GH3) är fortfarande kameran jag ser som högst på DSLR-täppan, men då gäller det att man använder sig utav något av de många firmware hack som finns ute.

"Filmlook" kan du få på båda kamerorna, i mer eller mindre samma omfattning bara du vet vad du sysslar med. Men äkta filmlook producerar ingen av dem, då får du ge dig upp i BMC som lägst och vidare till RED och Arri.

Svårt val. Du säger 40% foto, själv tycker jag småformat är ett krav för fotografering, men det är ju en åsikt... inte fakta ;)

Ej använt GH3 (än) men den lider väl av viss moire? 5dmk3 är relativt fri från detta, även om jag lyckats få moire på t.ex. gardinerna hemma. Sen är ju objektiv till småformat dyra, å andra sidan är de bättre objektiven till m4/3 inte så billiga de heller... jag har alltid föredragit Canon av den "enkla" anledningen att glas har mycket högt andrahandsvärde. När man tröttnar/vill uppgradera får man tillbaka pengarna, liksom.

En hackad GH2 är inte fy skam heller... om du kan leva med dual-audio. 6D har sjunkit i pris för att matcha Nikon, har den själv och är mycket nöjd på foto-fronten. Videon är okej men inte mer (dvs som alla andra Canon DSLR, bortsett från 5dmk3). Bytte från 5dmk3 då jag tyckte den var för klumpig & overkill autofokus för det jag sysslar med. (Skrev en review kring hur 6D mäter sig med 5dmk3 & 2).

edit: BMC som Tolin tipsar om kostar mycket mer än bara kameran om vi nu snackar "bang for the buck", du ska ha SSD's & extern batterilösning (minst). Bilden blir knappast mer "filmisk" utan rätt kompetens & workflow, mycket av BMC fotot på nätet ser skit ut för att det är amatörer som inte vet vad de sysslar med. Att arbeta i med DNG's är speciellt. BMC är ingen dålig kamera, den är fantastisk för sitt pris. Men läs på först innan du simmar ut på djupt vatten: BMCuser.com - The Online Community for BlackMagic Camera Users

Bästa kameran är den som passar din egen nivå. It's the wizard not the wand... vet inte hur många gånger jag skrivit detta... oh, why do I bother.

Tack för ditt svar!

Självklart är det så som du skriver, bara för att man äger en bra kamera blir man inte en bra fotograf. Det är därför jag har planerat ett halvår som inlärningsperiod så att när det väl är dags att producera något mer seriöst så har jag i alla fall lite hum om hur det fungerar.

Jag har gjort lite efterforskning själv och var nästan säker på att jag skulle införskaffa en GH3, sen började jag läsa runt på forum och bloggar och sen visste jag varken ut eller in.

Jag har förstått att många använder 550D, 600D och 650D, hur står sig dessa mot tex din 6D eller en 5D Mark III? Jag har kollat jämförelser på Youtube och Vimeo, problemet är att resultaten i jämförelserna skiljer sig så mycket från olika uppladdare, även fast de använder en likadan kamera.

Most bang for the buck

Blackmagic Design: Blackmagic Cinema Camera

Men lite halvsvåra att få tag på då inte många ex av kameran finns på marknaden än.

Annars skulle jag säga GH3. 5D MKIII är precis som tidigare kameror i 5D serien utvecklad för professionella stillbildsfotografer och videofunktionen du får med kameran tillhör det sämsta "bang for the buck" du kan få - Däremot är kameran toppenval för de som sysslar med foto professionellt men film lite vid sidan av.

Panasonic GH2 (föregångaren till GH3) är fortfarande kameran jag ser som högst på DSLR-täppan, men då gäller det att man använder sig utav något av de många firmware hack som finns ute.

"Filmlook" kan du få på båda kamerorna, i mer eller mindre samma omfattning bara du vet vad du sysslar med. Men äkta filmlook producerar ingen av dem, då får du ge dig upp i BMC som lägst och vidare till RED och Arri.

Tack för ditt svar!

BMC har jag tittat på men då jag även vill använda kameran för fotografi går den bort.

GH3 är ju egentligen det jag vill höra, även om pengarna finns till en 5D så vore det trevligare att lägga mellanskillnaden, som är ganska stor, på optik och andra tillbehör.

Förhoppningsvis vet jag vad jag sysslar med om nått halvår, träning ger färdighet heter det ju.

Jag kommer förmodligen göra en hel del efterforskning till innan köp då jag hellre köper en kamera nu som jag kan ha ett tag istället för att senare inse att jag var dumsnål/för lite påläst.

Tack för era tips!

Som du säger så skiljer sig den märkbara kvalitén mellan de olika kamerorna främst från uppladdare till uppladdare. Sanningen är att samtliga nämnda kameror presterar väl, har i stort sätt samma funktioner och i grund och botten samma kvalité vad gäller komprimering, dynamiskt omfång och upplösning.

Jag gillar den här videon,

Efter att ha läst era svar så lutar det nu mot en GH3 igen. Av vad jag har sett så verkar man kunna få till ett riktigt bra resultat om man vet vad man håller på med och förhoppningsvis vet jag det inom ett halvår.

Jag meddelar här i tråden vilken kamera jag valde och varför (till er som har liknande funderingar)