Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vemarjag-ver1.pdf

 

Har suttit och skrivit lite i mitt textblock under en tid och skissat lite idéer. Så jag satte mig och började skriva ner detta i manusform och ännu så länge har det blivit detta utav det. Har tre "större" scener kvar och en del mindre.

 

Vad tror ni?

Postad

Några formatsaker först:

- Ha kontaktinformation på första sidan. En e-postadress räcker, om du inte är bekväm med något annat.

- Numrera inte scenerna i detta skede.

- Skippa alla kameradirektiv.

De två sistnämnda är saker som tillkommer när manuset ska gå till produktion.

 

Historien är vag, men det jag uppfattar känns som givande. Försök hitta focus och rytm.

 

Du är väldigt detaljrik i dina beskrivningar, utan att egentligen förmedla särdeles mycket av intresse. Försök få fram vilket förhållande de har till varandra t ex, genom att berätta vad vi ser (som har med det att göra). Vem gillar vem? Vem ogillar vem? Vad har de för historik?

 

Din dialog är din svagaste punkt, men det är också en svår del av ett manus att behärska, så misströsta inte. Det tar tid att lära sig. Tänk på att inte säga allt i klartext. När t ex Sara kommer på sin bästa kompis med att inte vara det, så är hon väldigt övertydlig.

Postad

Dessa första sex sidorna har introducerat fem ungdomar som jag förmodar alla är viktiga i berättelsen, det är bra, men jag tycker du behöver göra mer för introduktionerna. Tonen får mig tro att det utmynnar i ett relationsdrama med en kärlekshistoria, men det skulle lika gärna kunna bli en thriller. Vad är din avsikt?

 

Håller med Désirée, dialogen är inte skarp. Jag får intrycket att Sarah ska framställas som bildad och intelligent, i kontrast till sina "vänner", men dialogen låter inte naturlig på sina ställen och den är övertydlig.

 

Det här att säga saker till sig själv högt är ganska ovanligt, och dessutom blir det för uppenbart:

		SARAH
(väldigt lågmält)
Meen, klockan är ju rätt! Varför
är det inte öppet?

Varför inte skippa denna dialog och bara låta Sarah titta på sin klocka, kanske sucka tungt? Vi som ser förstår att det uppenbarligen blivit fel tid. På andra ställen tycker jag du ska prova att läsa ut dialogen högt (be gärna en vän göra det för dig) och lyssna på hur det låter.

 

Glöm inte karaktärintroduktioner för Sarah, Max, Klara m fl:

Max, tjugotreårig blond inte fullt otränad kille kommer

gående i vit piké och svarta shorts. Han kommer fram till

Sarah och tittar på henne samtidigt som han ger ett av

leende.

När en karaktär uppenbarar sig för första gången ska den skrivas ut i kapitaler: MAX, tjugotreårig (...).

 

Ett manus ska skapa tydliga bilder. En "inte fullt otränad kille" säger egentligen ingenting.

Kanske något i stil med: "MAX (20-årsåldern), traskar fram till Sarah. Hans atletiska kropp fyller ut den tajta pikétröjan. Han huttrar till, tröjan och shortsen passar inte en kall marsmorgon."?

 

Jag gissar bara på årstiden. Om du skrivit att det är rimfrost på träden eller snö i vägkanten när hon cyklar så blir kontrasten större med Max tunna klädsel.

Har Max ingen påse eller väska med ombyteskläder?

 

Märkligt nog kommer Sarahs beskrivning inte förrän i nästa scen. Lägg gärna in en del när vi först ser henne.

 

Ett annat exempel på detaljrik otydlighet:

Sarah förblir tyst och svarar inte på kommentaren, men

hennes ansiktsutryckt visar på att han gör allt som går

att inte ta åt sig.

Vadå för ansiktsuttryck? Tror det hade varit bättre att visa att hon faktiskt tar åt sig, t ex stirrar tyst in i skåpet, eller bjöjer ner huvudet och blundar, eller fortsätter att byta om men slänger en ängslig blick åt Klara, eller smäller igen skåpet om hon egentligen är arg osv. (Och fixa han -> hon)

 

Se upp för särskrivningar och felskrivningar (jätte varmt -> jättevarmt, socialicera -> socialisera etc.).

 

Ericsson-tonen på mobiltelefonen förvirrar mig något: utspelar sig det här på slutet av 90-talet, eller är det i nutid och hon har laddat ner den som en retro-ton, eller har hon en antik telefon? Om det inte är i nutid så skriv gärna ut det på något sätt, exempelvis i första sluggen:

EXT. SIMHALL - TIDIG MORGON -> EXT. SIMHALL - TIDIG MORGON [1999]

 

Get out early. Här kan du t ex stryka actiondelen efter dialogen och gå direkt till scenen i omklädningsrummet:

		SARAH (FORTS.)
Får nog gå och byta om nu, så man
kan börja simma in.

Sarah går ner och går mot omklädningsrummet.

 

Get in late: I följande scen kan hon öppna skåpet direkt, istället för att gå in dit först.

 

Med såna små detaljer kan man styra flödet och rytmen bättre. Ibland behöver man komma vidare till det viktigaste man vill förmedla istället för att hålla sig fast vid mundana trivialiteter.

 

Istället tycker jag du ska fokusera på att hamna smidigare i de viktiga scenerna och utveckla dom: när gnistor tänds mellan Sarah och Max under frukosten, när Klara kränker Sarah i omklädningsrummet, när Sarah kämpar och till slut vinner tävlingen, när hon kommer på Amanda med att baktala henne, när Sarah blir dissad och örfilad och när hon träffar Max på kaféet.

 

Och spendera gärna något ord på att beskriva miljöerna och måla scenrubrikerna. Är det en sliten simhall? Är vi på en landsort? (det verkar så pga fåtalet simmare i tävlingen). Är det ett tomt eller livligt kafé? osv.

 

Lycka till!

Postad

Ska ta och prova dialogen lite med en vän, tänkte på det om Ericsontonen så är det den som var på de telefonerna innan det blev Sony Ericsson och sen enbart sony. Standardsignalen.

 

Bifogar en uppdaterad version. Ska även ta en funderare på hur jag bättre kan göra beskrivningarna. Var ett tag sedan jag skrev och har nog aldrig riktigt varit bra på att skriva även om jag tycker om det. (Iaf inte bra vid de första versionerna.)

 

Håller på med att kolla över alla beskrivningarna så att de blir mer givande för den som läser.

vem-ar-jag-v2.pdf

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...