Jump to content

Green Screen

Recommended Posts

Ja - om du gör det rätt. Vanligaste grejen som folk gör fel med greenscreen är att de har ljussättning som ger skuggor. Dessa skuggor avviker sedan för mycket från det övriga gröna för att försvinna. Om du har massa hopklistrade papper får du också massa skarvar som lätt kastar skuggor. Dessutom är inte papper så värst stabilt utan veckar sig vilket också ger skuggor.

Jag skulle aldrig använda mig av den metoden utan istället måla en skiva/vägg eller åtminstone använda ett grönt heltäckande tyg.

Färgen spelar visst roll. Det är t.o.m så att det är det viktigaste. För att lättast kunna keya bort det skall det vara en ren grön färg.

Resultatet blir oftast bäst om resultatet i kameran är en ganska klart lysande färg. Tänk på redan från början hur det framför skall vara ljussatt. Tänk också på att grönskärmen också sprider grönt ljus som kan påverka färgen på det som är framför skärmen. Ett trick brukar vara att ha ett visst avstånd till skärmen men det beror naturligtvis på hur stor din studio är.

Som bcaroll säger så är det viktigast att det är en ren jämn grön färg. det var det jag var inne på i förra inlägget med skuggor och skarvar. Ditt öga kompenserar fruktansvärt mycket bättre än någon kamera för små färgskiftningar, och en ojämn färg eller ojämn ljussättning gör att även små skiftningar kan synas.

Riktig Chroma key-färg är dyr, och innehåller en liten liten mängd reflekterande pigment (samma som finns i högre grad i vägskyltar)

De gånger jag har varit tvungen att täcka riktigt stora ytor med greenscreen (rekordet är tre väggar + golv & tak på 30x25 meter och 12m i tak ...myyycket färg) har jag bett en färgbutik att blanda till den NCS-kod som bäst matchar Chroma key, och det är:

"S2070-G10Y, bas C så matt färg som möjligt"

Går du med den beskrivningen till en färgbutik så får du en så gott som perfekt greenscreenfärg för en bråkdel av kostnaden :-)