Oculus Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Hej, Jag har ett kortfilmsprojekt på gång och undrar lite om någon har något bra tips på arbetsflöde med material från Canon 7D. Jag kommer även att spela in med Cinestyle log-space för bättre dynamik och timing-möjligheter. Jag gissar på att göra om allt till ProRes 422 HQ är det bästa sättet. Jag undrar även om det föredras att jobba med FCP eller Sony Vegas när det gäller Cinestyle. Kan jag på ett tillfredsställande sätt bearbeta Cinestyle-material i Color? Känns ju alltid bäst att tima i externt program, skapat för ändamålet. Vh O 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Jag gissar på att göra om allt till ProRes 422 HQ är det bästa sättet. Att konvertera materialet är det allra sämsta sättet att hantera det på. Om du tänker att varje gång du 'gör om' materialet, konverterar, exporterar etc så komprimeras det, även om bara 'lite' som i ProRes fall. Det du vill göra är att hålla kvar originalfilerna hela vägen genom ditt workflow så att den enda gången du komprimerar det på nytt är vid slutexporteringen av den färdiga filmen. Av den här anledningen är Adobes programvara väldigt händig då du kan hoppa från att färgkorrigera i After Effects till att klippa i Premiere till att ljudlägga i Soundbooth till att slutligen rendera alltsammans i Media Encoder för distribution - Allt utan att behöva göra en enda omkodning på vägen. Canon 7D tillhör den äldre generationen HDSLR-kameror och är ganska risig vad gäller codec, så det blir extra viktigt att inte komprimera materialet ytterligare. Jag undrar även om det föredras att jobba med FCP eller Sony Vegas när det gäller Cinestyle. Kan jag på ett tillfredsställande sätt bearbeta Cinestyle-material i Color? Känns ju alltid bäst att tima i externt program, skapat för ändamålet. Cinestyle är bara ett sätt att fånga bilden i log-space. Alla program som antingen låter dig arbeta utefter en LUT eller applicera egen Gamma-kurva kommer fungera utan problem. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oculus Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Att konvertera materialet är det allra sämsta sättet att hantera det på. Om du tänker att varje gång du 'gör om' materialet, konverterar, exporterar etc så komprimeras det, även om bara 'lite' som i ProRes fall. Det du vill göra är att hålla kvar originalfilerna hela vägen genom ditt workflow så att den enda gången du komprimerar det på nytt är vid slutexporteringen av den färdiga filmen. Av den här anledningen är Adobes programvara väldigt händig då du kan hoppa från att färgkorrigera i After Effects till att klippa i Premiere till att ljudlägga i Soundbooth till att slutligen rendera alltsammans i Media Encoder för distribution - Allt utan att behöva göra en enda omkodning på vägen. Canon 7D tillhör den äldre generationen HDSLR-kameror och är ganska risig vad gäller codec, så det blir extra viktigt att inte komprimera materialet ytterligare. Cinestyle är bara ett sätt att fånga bilden i log-space. Alla program som antingen låter dig arbeta utefter en LUT eller applicera egen Gamma-kurva kommer fungera utan problem. Tack för ditt svar. Dock har jag bara dessa två möjligheterna: Mac/FCP eller PC/SVP... FCP tycker inte riktigt om de råa .H264 filerna, men i SVP kan jag jobba med dem råa... Men visst är Cinestyle eller liknande profiler/inställningar att föredra för att få mer "must" ur bilden? Har redan testat och det ser riktigt blaskigt och skitigt ut rått, som det ska när det finns mer information i bilden. Måste ju vara betydligt bättre än den hårda bild man får "out of the box". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Jag har aldrig haft problem med h264 filer och FCP, och Sony Vegas är lite mer av ett konsumentprogram så vet inte hur mycket mer frihet du får där. Cinestyle handlar om att fånga materialet så platt som möjligt för att sedan kunna applicera din egen gamma kurva istället för att använda den som är inbakad i kameran, för att ge colorists mer kontroll över highlight och shadow fall-off. Det värsta som finns är när folk använder Cinestyle utan att veta vad de sysslar med och sedan laddar upp dessa platta och blaskiga klipp som helt saknar svärta och djup. Så kör du på Vegas se bara till att du har möjlighet att applicera din egna gamma-kurva, alternativt Cinestyle's "S-curve" så blir det nog finfint! :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oculus Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Jag har aldrig haft problem med h264 filer och FCP, och Sony Vegas är lite mer av ett konsumentprogram så vet inte hur mycket mer frihet du får där. Cinestyle handlar om att fånga materialet så platt som möjligt för att sedan kunna applicera din egen gamma kurva istället för att använda den som är inbakad i kameran, för att ge colorists mer kontroll över highlight och shadow fall-off. Det värsta som finns är när folk använder Cinestyle utan att veta vad de sysslar med och sedan laddar upp dessa platta och blaskiga klipp som helt saknar svärta och djup. Så kör du på Vegas se bara till att du har möjlighet att applicera din egna gamma-kurva, alternativt Cinestyle's "S-curve" så blir det nog finfint! :-) Tack igen, Jo, jobbar själv i branschen (post prod) men är inte så insatt i just arbetsflödet för 7D, då jag köpt en sådan för privat bruk och detta blir den första seriösa produktionen med den. Har FCP på jobb och SVP hemma, men har aldrig testat 7D material rakt in i FCP, så det får man väl göra. SVP har i min mening blivit ett ganska bra PC-alternativ. Men färgkorr, kurvor och gamma hit och dit har jag bra koll på så du behöver inte vara orolig för att ytterligare en blaskig film kommer att skapas. :) Jag tycker iofs också att motsatsen, dvs överstyrda filmer med löjligt hög kontrast rakt igenom också har blivit en trend. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Fast kontrast är ju vad du gör filmen till rent ljusmässigt, man vill ju fortfarande hålla svart svart och vitt vitt (så gott det går). Men jag förstår vad du menar och håller med om att det är lika hemskt när folk krossar alla detaljer i svärtan så att bilden blir hård och grötig som när de lämnar gammakurvan orörd efter Cinestyle (även om samma sak görs av oerfarna RED/Alexa användare hela tiden också). Med en fin gammakurva kan du ju behålla information i skuggorna samtidigt som du håller svärtan, utan att det klipper och blir sådär 'högkontrastigt'. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oculus Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Fast kontrast är ju vad du gör filmen till rent ljusmässigt, man vill ju fortfarande hålla svart svart och vitt vitt (så gott det går). Men jag förstår vad du menar och håller med om att det är lika hemskt när folk krossar alla detaljer i svärtan så att bilden blir hård och grötig som när de lämnar gammakurvan orörd efter Cinestyle (även om samma sak görs av oerfarna RED/Alexa användare hela tiden också). Med en fin gammakurva kan du ju behålla information i skuggorna samtidigt som du håller svärtan, utan att det klipper och blir sådär 'högkontrastigt'. Precis. Och det är ju det sistnämnda jag är ute efter. När jag ändå har dig på kroken, så tänkte jag höra vad du hade använt för extra ljussättning.. Nästan hela filmen är EXT. Dagtid sånär som på ett par scener INT. i en bil, också dagtid. Bara slutet utspelar sig i skymning, men jag planerar att filma detta i diffust ljus och sedan grada ner det till en mer "skymningskänsla". Egentligen har jag bara tänkt att ta med ett par redheads + filter om det skulle behövas. Resten tänkte jag göra mha reflektorer (som är STILLA). Ska filmas i sommar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Nu vet jag inte om jag uppfattade dig helt rätt här men red heads är ju tungstentempererade så dessa lär du nog inte ha så mycket användning för under EXT scenerna (Inte för att nämna hur allt under 5k är helt meningslösa vad gäller att tävla med dagsljus. CTB-filter för dagsljus kapar av ca 70% av ljusstyrkan så vill du verkligen ha en lampa hade jag nog rekommenderat dig att kika på möjligheten att hyra HMI. Annars så, utomhus rent allmänt är segel, flaggor och speglar det du har mest användning för (Det är sällan lönt att försöka slåss mot solen på budget rent lamp-mässigt). Vit full/half grid fungerar bra att spänna upp ovanför skådespelarna i de fall du inte vill ha direkt solljus, svart grid/flagga som du spänner upp bredvid skådespelarna för att skapa negativ fill i de lägen ljuset är för platt (molniga dagar tex). Speglar brukar komma till användning oftare än vanliga reflektorer utomhus (längre omfång, högra styrka etc). Är det molnigt kommer du kanske undan med enbart ett svart segel för negativ fill, och allt beror lite på stilen du är ute efter, men där har du iallafall kit'et jag får upp i huvudet när jag tänker utomhusinspelning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oculus Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 men där har du iallafall kit'et jag får upp i huvudet när jag tänker utomhusinspelning. Nej, tänkte då med filter på Red-headsen. Men du har ju säkert väldigt rätt i att det är lönlöst med lampor. Men stort tack för tipsen! Tål att tänkas på vad man ska släpa med... Och negativ fill för diffusa förhållanden har jag aldrig ens tänkt på, men det är ju givetvis väldigt smart! Tack! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Nej. 7D ska alltid konverteras från webbformatet h.264 till en vettig intermediate. Det ger ingen förlust. Däremot ger det förlust att sitta och dra i webbformatet h.264 som inte innehåller 25 bilder per sekund utan en matematisk algoritm som beskriver förändring mellan referensrutor varje sekund. Den världen vill man SNABBT ut ur i en postproduktionsmiljö. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oculus Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 Nej. 7D ska alltid konverteras från webbformatet h.264 till en vettig intermediate. Det ger ingen förlust. Däremot ger det förlust att sitta och dra i webbformatet h.264 som inte innehåller 25 bilder per sekund utan en matematisk algoritm som beskriver förändring mellan referensrutor varje sekund. Den världen vill man SNABBT ut ur i en postproduktionsmiljö. ok. Så då finns det alltså ingen downside med att konveretera till ProRes HQ 422, FÖRE man tar in det i sin NLE? För då blir det ju iaf 25fps och ingen större förlust i första transfern. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oculus Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 För er som undrar hur det kan se ut efter inspelning i Cinestyles S-log och grading är detta ett bra exempel: https://vimeo.com/28428366 (I min mening är den alldeles för hårt gradad, men det visar lite vad man kan få till, och detta t.o.m. med en 550 och lite bra optik.) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oculus Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 H264 är inget finformat men du vill inte konvertera det Innan du redigerar det då det bara innebär ytterliga kvalitétsförlust (om än minimal). Låt slutrenderingen stå för den väl behövda, men ändå enda behövda nykomprimeringen av materialet. Förr (eller ja, två-tre år sedan) fanns inget brett stöd för H264-formatet och därmed fanns behovet av Intermediate, men har du ny och uppdaterad programvara som stödjer det finns ingen anledning att komprimera materialet ytterligare. Annars är det bara att köra på ProRes som sagt, eller liknande intermediate codec, men då väger man processen mot kvalitén. Allra bäst är att köra på ursprungsmaterialet från början till slutrendering. Ok intressant. Tack. Har som sagt aldrig tidigare jobbat professionellt med h.264 i "råänden" av ett projekt, då det snarare, som vi alla vet, används för att komprimera grejer till internet. För jäkla trist och dåligt att det är vad Canon har valt till sina crop-DSLRer. Tur att profiler såsom Cinestyle finns, som gör det hela rejält mkt bättre än ur lådan. Native it is then. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oculus Posted April 2, 2013 Author Share Posted April 2, 2013 Har kört lite tester i påsk och snabb-gradat direkt i Sony Vegas. Man märker en markant skillnad i dynamiken när man tittar på spektrum i grading-fas, efter att ha spelat in i CineStyle-läge. https://vimeo.com/63044746 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oculus Posted April 2, 2013 Author Share Posted April 2, 2013 https://vimeo.com/63098110 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts