Gå till innehåll

Vilken slags kamera ska jag ha?


damiug

Recommended Posts

Hej, jag tänkte göra en dokumentärfilm, jag skulle behöva tips på vilken slags kamera jag behöver. Kollade på en Nikon d800, den kostar ca 20 000m. Men jag tänker att jag kanske klarar mig med något som inte är lika dyrt. Är det någon som har erfarenhet av att filma med systemkamera?

 

Väldigt tacksam för svar!

 

Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Personligen så kör jag med Canon. Dom är så mkt smidigare när det gäller filmning. Jag har personligen gjort en dokumentärfilm när jag filmade delar av den med en Canon 600d och ett 50mm objektiv. Alla klipp i den här trailern (

) är filmad med Canon 600d och 50mm lins.

 

Canon 550d som kostar ca 4500 är i princip samma som Canon 600d. Vill du ha vridbar display så kostar Canon 600d runt 5500 nånting.

 

Mitt råd är att köpa antingen en Canon 550d eller Canon 600d. Och köp till ett fast 50mm, kostar ca 890kr. Ifall du har en budget på 20000kr så köp vettig ljudutrustning, antingen mygga eller en extern ljudupptagning med mic. En dokumentär utan skapligt ljud är bara jobbigt att kolla på tycker jag =P

 

Det är mitt råd iaf, hoppas det är till nytta =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen så kör jag med Canon. Dom är så mkt smidigare när det gäller filmning. Jag har personligen gjort en dokumentärfilm när jag filmade delar av den med en Canon 600d och ett 50mm objektiv. Alla klipp i den här trailern (
) är filmad med Canon 600d och 50mm lins.

 

Canon 550d som kostar ca 4500 är i princip samma som Canon 600d. Vill du ha vridbar display så kostar Canon 600d runt 5500 nånting.

 

Mitt råd är att köpa antingen en Canon 550d eller Canon 600d. Och köp till ett fast 50mm, kostar ca 890kr. Ifall du har en budget på 20000kr så köp vettig ljudutrustning, antingen mygga eller en extern ljudupptagning med mic. En dokumentär utan skapligt ljud är bara jobbigt att kolla på tycker jag =P

 

Det är mitt råd iaf, hoppas det är till nytta =)

 

Nyfiken, hur är Canon "smidigare" vad gäller filmning jämfört med kameror från andra VDSLR-tillverkare så som Panasonic eller Nikon?

Länk till kommentar
Share on other sites

Använder själv 7D. Funkar fint för indiegrejer.

 

Men jag undrar dock också vad herr Robocop menar med att Canon skulle vara smidigast. Visst, använder Canon själv, men ser inget mindre smidigt med t.ex. Nikon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha ja det var väl lite klumpigt uttryck. Egentligen handlar det mest om att jag är mer van vid Canon och Nikon förvirrar mig. Har bara filmat med en Nikon modell dock, vet inte vilken det var men det var nog för att inte vilja filma med en igen. Jag tycker att Canon är mer användervänliga i menyer osv. Men som sagt, har bara filmat med en Nikon och vant mig vid Canon.

 

Jag formulerar om det, jag tycker att det är smidigare att filma med Canon för jag är mer van vid dom :)

 

Dock så är ju Magic Lantern ett plus

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Personligen så kör jag med Canon. Dom är så mkt smidigare när det gäller filmning. Jag har personligen gjort en dokumentärfilm när jag filmade delar av den med en Canon 600d och ett 50mm objektiv. Alla klipp i den här trailern (
) är filmad med Canon 600d och 50mm lins.

 

Canon 550d som kostar ca 4500 är i princip samma som Canon 600d. Vill du ha vridbar display så kostar Canon 600d runt 5500 nånting.

 

Mitt råd är att köpa antingen en Canon 550d eller Canon 600d. Och köp till ett fast 50mm, kostar ca 890kr. Ifall du har en budget på 20000kr så köp vettig ljudutrustning, antingen mygga eller en extern ljudupptagning med mic. En dokumentär utan skapligt ljud är bara jobbigt att kolla på tycker jag =P

 

Det är mitt råd iaf, hoppas det är till nytta =)

 

Tack för bra tips! Varför egentligen köpa en filmkamera när man kan använda en DSLR? Vad är bättre med en filmkamera liksom?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...