Jump to content

Workflow med VFX


david-

Recommended Posts

Jag håller på med en musikvideo just nu där allt är skjutet på RED Epic. Dom har sedan konverterat R3D till ProRes eller DNxHD som jag klippt i (Premiere).

 

I princip alla skott kommer ha vfx vilket har gjort att vi har hoppat in i AE på de flesta klippen, gjort vfx, kört ut igen med namn som t.ex. SH_01.

 

Men när jag nu vill köra ut en XML/EDL från Premiere för att ta in i DaVinci för grading så hittar den självklart inte RAW-filerna för klippen som är i vfx-skotten eftersom de nu heter SH_01 och inte har samma tidskod.

 

Så hur tycker ni man ska arbeta när man har en video med många effekter, och där effekterna måste göras i offlineklippningen eftersom det har sån stor betydelse på hela filmen?

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med är väl det smart att ha samma TC på proxy och r3d-filerna. Men om det är VFX i nästan varje scen är det gissningsvis ganska få raw-filer som går till grading?

 

En variant som är hårdvarukrävande (men som M2Film i Danmark kör) är att klippa hela filmen med DPX-filer. Allt eftersom arbetet fortskrider ersätts original DPXerna med nya 'färdiga' DPXer.

 

Ska fundera lite mer...

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med är väl det smart att ha samma TC på proxy och r3d-filerna. Men om det är VFX i nästan varje scen är det gissningsvis ganska få raw-filer som går till grading?

 

En variant som är hårdvarukrävande (men som M2Film i Danmark kör) är att klippa hela filmen med DPX-filer. Allt eftersom arbetet fortskrider ersätts original DPXerna med nya 'färdiga' DPXer.

 

Ska fundera lite mer...

 

Tack Max!

 

Det enda klockrena workflowet jag kan se är att man struntar helt i effekterna i offline och gör dom istället efter grading, men det fungerar inte alltid heller då kunden i princip måste se effekterna för att förstå hur det kommer se ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde VFX på en kortfilm för några år sen (99% greenscreen), där klipp / matte painter satt i Norrköping och jag i Stockholm. Vi hade följande workflow:

 

1. Alla hade exakt samma källmedia (AVCIntra 1080).

2. Han gjorde en roughcut där vi bestämde ungefär vilka tagningar som skulle vara med.

3. Jag började hitta alla inställningar för keys plus rotoscopade de tagningar som skulle rotoscopas.

4. Klipparen satt i PPro och klippte mot simpla Photoshop-mattepaintings (mer eller mindre i RT).

5. Ju mer klar han blev desto mer kunde skickas till mig för jobb i AE (vissa lager i Photoshop-filerna skulle bytas mot video etc).

6. Vid låsning av klipp skickad han Premiere-projektfilen, med alla Photoshop Mattepaintings (dock inte helt klara än). Plus en "taskig" kopia till ljudkillen.

7. Jag öppnade PrProj-filen i AE och ersatte alla bakgrunder mot de riktiga bakgrunderna och compade klart.

8. Allt renderades till DPX: er som sedan skickades till klipparen som lade in ljudet (gjordes på annat håll).

9. Denna klara projektfil gick till ljussättaren som slutförde hela filmen.

 

//M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...