Jump to content

Har hunnit testa Blackmagic Cinema Camera lite, något ni undrar?


Rob_L

Recommended Posts

Som objektiv har jag testat en del. EF 35mm L f/1.4, EF 24-105mm f/4, EF-s 17-55mm f/2.8, CN-E50mm L T/1.3, Tokina 11-16mm f/2.8 (mitt Tokina ex. fungerade inte, många rapporterat samma sak, kan fungera med en "hemma-fix" mod, felet är att man inte får in oändligt, fokus stannar vid ca 4m). EF 35 L f/1.4 kunde inte justera f-stop i firmware 1.1, jag har inte hunnit testa i nya firmware, men jag tror jag läste att det är löst nu.

 

Inga direkta buggar, men saknar en del funktioner. Har jag startat den och kör record så har det hittills alltid fungerat. När vi fick den var det firmware 1.1. Det gick t.ex. inte att se vilket f-stop man stod på. Just detta är nu löst med nya firmware 1.2. Man kan fortfarande inte se hur mycket disken har kvar t.ex. Man kan inte formatera diskarna i kameran, inte ta bort klipp. Den är lite halvt DSLR med sin fasta skärm och sin design så det är lite annorlunda mot en "vanlig" kamera i alla fall.

 

Top 3:

- RAW (dynamiken)

- ProRes och DNxHD håller upp BRA (tror jag kommer köra detta mer än RAW)

- Priset

 

3 Dåliga:

- Skärmen utomhus (man speglas i skärmen, i första hand för att det är ljust i ansiktet på en själv, MÅSTE i princip ha annan skärm eller EVF)

- Inbyggda batteriet. Att man MÅSTE ha extra externt batteri.

- Svårigheter att köra som ren handkamera (högst personligt och beror ju på vad/hur man filmar).

 

Fler funderingar?

 

/Robert

(P.S. jag är återförsäljare, men ser ingen orsak till att göra "reklam" om vilken i forum som detta. Jag gör också en del filmer och hoppas ni kan se att detta är objektiva omdömen som just filmare. Jag tänkte dock att det är bättre att "komma ut" direkt. Jag lovar att om jag tycker en produkt eller funktion är "dålig", så har jag INGA problem att delge detta)

Link to comment
Share on other sites

Till skärmen finns ett enkelt solskydd, men det räcker inte, inte heller om man bygger ut det. Största problemet som jag sett det hittills är det man har ljus i ansiktet uomhus och speglas i skärmen. En rånarluva kanske fungerar....

Har inte praktiskt testat extern batterilösning ännu. Väntar på Swedish Chameleons kommande lösning så verkar bli prisvärd och enkel. Men jag har en V-Lock batteriplatta med 4 olika volt nivåer ut och som monteras på 15mm rods. Den tror jag kommer bli bra, bara jag fixar rätt kabel (de kablar som låg med fungerade inte...)

Jo, det väcker mer uppmärksamhet. Har blivit stoppad ett par gånger och folk frågar var det är för modell. Man blir inte osynlig när man släpar runt på den här besten inte.

 

Missade ju att svara på vad jag filmat. Mest enkla tester ute och inne än så länge. Jag brukar gå ett varv runt Kastellholmen/Skeppsholmen med nya kameror, för att testa moire mot borgen och kunna filma medsols såväl som motsols och få med vatten. Skall eventuellt ut på studio inspelning i skarpt läge under nästa vecka (intervju), även om huvudkameran där blir någon annan. Mer som en test i studioljus.

Link to comment
Share on other sites

I Sverige: Ja och nej. (inte än, se nedan).

 

Leveranstid: Lång (mååånga väntar pga tillverkningsproblemen de haft).

 

Hanterbar: Kameran spelar in i 3 format som alla är kvalitetsmässigt bättre än DSLR. ProRes / DNxHD är helt ok på många datorer. RAW-codecen går inte att spela upp i något redigeringsprogram (i realtid). Däremot klarar DaVinchi, Speedgrade, mfl, men de är grading mjukvaror.

 

DaVinchi medföljer.

 

//Max

Link to comment
Share on other sites

Max har rätt på alla punkter. Men INGEN vet (nåja, någon på Blackmagic borde ju veta) när det kommer finns på hyllan. Nu har det endast kommit enstaka exemplar fördelat på flera återförsäljare till Sverige. Vad jag känner till så har alla vi ÅF relativt långa kö-listor. Om jag får gissa så blir det kö någon månad till, minst. Kanske ända till i sommar. De har tydligen ökat takten på tillverkningen ett par gånger, men man måste också förstå att det finns 1000-tals människor i kö runt om hela jorden.

 

Pro Res ser riktigt bra ut, likaså DNxHD. Det är i princip endast vid MYCKET överexponerat om det blir stor skillnad. Och då talar vi om ca +4 bländarsteg. Men att rädda så mycket verkar kunna få andra bi effekter. När jag testat så ser det klart suddigt/blurrigt ut om jag räddar en bild som har +4 steg. Nu borde ju inte en fotograf ha en hel bild i +4 någon gång, men delar i bilden kan ju hamna där. När vi ändå talar om detta så kan jag ju personligen tycka att flera av de exempel på RAW bilder som är crazy räddade inte ser kloka ut. Jag tänker One River Media's bild inne i ett rum ut genom ett fönster där det är soligt ute. I mina produktioner hade en sådan bild aldrig kommit igenom. Då hade jag "släppt" rummet eller himlen, eller satt FETT med ljus i rummet (alternativt kört ND på fönstren).

 

Da Vinci beter sig inte riktigt som Apple Color (som jag har lite bättre koll på). Ljussättning är också ett relativt "svårt" jobb att få riktigt bra. Kan vara bra att ha med sig om man ska köra RAW. Träna ordentligt och ta eventuellt en online kurs.

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...