Gå till innehåll

Ljud försvinner vid konvertering till flash


MugshotPaparazzi

Recommended Posts

Till att börja med, detta är inte min hemmaplan ALLS! Så svara gärna så en idiot förstår. Dvs. jag.

 

Vissa filmer som vi vill lägga upp på vår hemsida "tappar" sitt ljud, antingen på en gång då filmen startar, eller så tystnar det tvärt efter en stund.

Filmerna är i olika format och skickade till oss från våra kunder, därför har vi ingen möjlighet att påverka materialet tidigare än slutresultat. Men generellt ser det ut som så här: Videocodec: H.264 (?) och ljud: AAC olika bit rates.

 

Problemet uppstår någonstans mellan det att vi ändrar bildstorleken i quicktime och komprimeringen till flash i adobe encoder. När vi till att börja med i quicktime ändrar bildstorleken (från vad det nu är, till 480x270) och sedan sparar om det finns ljudet kvar i den "mindre" sparade mov.aen, precis som innan, inget problem här.

 

Därefter när vi tar in den mindre mov. filen i Adobe CS3 video encoder sätter vi profilen på högsta kvalité och exporterar ut det, abra-kadabra! Ljudet väljer att försvinna någonstans i filmen.

 

Det som är konstigt är att detta inte gäller för alla filmer som vi omkodar till flashfiler, det finns inget (vad vi kan se) mönster för varför vissa filmer tappar sitt ljud, utan det verkar snarast slumpartat. Vad kan man göra åt detta? Oerhört tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

CS3 och h.264 var inte någon bra kombination (framför allt inte i PC) och officiellt stöd för h.264 kom i 4.2 av Premiere Pro CS4. När du importerar en Quicktime-film (dvs en film med .mov ändelse) till Premiere Pro CS3 använder Premiere Quicktimespelaren som "uppspelare", så det kan också vara ett Quicktime problem.

 

Mac eller PC?

Vilket operativsystem?

Vilken version av Quicktime Player har du?

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag omformulerar frågan.. Jag har alltså filmfiler i mov. h264 (för det mesta) vill få dem i flash och med bildstorlek 480x270 för uppläggning på hemsida. Tips på andra program än de jag har, gärna gratis utan vattenstämplar som kan genomföra den typen av konvertering utan att jag förlorar ljud?

Länk till kommentar
Share on other sites

Flash är ett problem, särskillt mot mobila enheter.

Nya HTML 5 standarden har fått en

 

Det löser detta gratisprogram enkelt, bara drag n drop filen in i programmet så får du tre färdiga konverteringar att ladda upp.

 

Smidigt!

 

Easy HTML5 Video : HTML 5 Video Converter

Länk till kommentar
Share on other sites

Inget dumt litet program, det har framtiden för sig! (WebM-konverteringen såg dock ut som skräp och det fanns noll inställningsmöjligheter vad jag kunde se).

 

Relaterat; bra för att kolla vilka browsers som funkar med vilka videoformat: http://html5test.com/compare/feature/video-webm/video-h264/video-mpeg4.html

 

Flash var (är) rätt meckigt, men hade vissa fördelar med browsersupport...

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...