EzekielMartyr Postad 18 februari 2005 Postad 18 februari 2005 Hej! Jag ska köpa en vidvinkel-converter till min Canon MVX3i videokamera men de olika går ju på allt mellan 995-3000kr så det vore bra om någon kunde upplysa mig lite om vad de olika beteckningarna betyder, gärna någon som har erfarenhet från användade och kan komma med tips, saker man bör tänka på etc. Det verkar ju logiskt som att ju högre milimeter-tal, desto bredare blir bilden... Men exakt hur bred behöver jag för att få den bild jag vill ha? Tackar på förhand! 0 Citera
wääuu Postad 18 februari 2005 Postad 18 februari 2005 Ju lägre siffra desto mer vidvinkel, jag tror att 0,24 är maximalt "fisheye" under 0,6 blir raka linjer väldigt böjda och sköna, beroende på vad du har för brännvidd på din kamera får du olika mycket vidvinkel men med ett 0,24 brukar man få vinjettering altså svarta rundade hörn eller så kan bilden bli helt rund! gå till en fotoaffär och testa vettja! då ser du hur det blir och kan få det hur du vill ha det 0 Citera
EzekielMartyr Postad 18 februari 2005 Författare Postad 18 februari 2005 Tack för svaret. Tyvärr har jag inte möjlighet att testa i butik eftersom ingen butik här uppe i Kiruna har inne videokameralinser... Det måste man beställa... De jag hittade på DigiCom hade alla 0.7x Det som varierade var milimetertalet. Men jag vill i grund och botten att man ska kunna få upp en bredare vy helt enkelt, samt mer djup så att man upplever ett mer sugande avstånd när man går i t.e.x. korridorer, utan att det blir för extremt. 0 Citera
wääuu Postad 22 februari 2005 Postad 22 februari 2005 då funkar säkert 0,7 utmärkt, kolla typ http://www.scandinavianphoto.se eller cyberphoto.se eller nåt sånt 0 Citera
Gabriel S. Postad 21 januari 2007 Postad 21 januari 2007 Ju lägre siffra desto mer vidvinkel, jag tror att 0,24 är maximalt "fisheye" under 0,6 blir raka linjer väldigt böjda och sköna, beroende på vad du har för brännvidd på din kamera får du olika mycket vidvinkel men med ett 0,24 brukar man få vinjettering altså svarta rundade hörn eller så kan bilden bli helt rund! gå till en fotoaffär och testa vettja! då ser du hur det blir och kan få det hur du vill ha det Jag behöver med lite hjälp angående brännvidd. Jag har en fisheye som jag vill uttnytja så mycket det går. Så jag behöver en bra brännvidd. om en kamera har brännvidden 3 - 30 mm. Och filterdiametern 37 mm är det då bra brännvidd? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.