Almkvist Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Hej! Jag sitter och ska importera in filer från min Sony A77 som spelar in i AVCHD format till Final cut pro X! Jag har fått programmet tidigare att känna av minneskortet som en "camera" och kunnat bläddra genom alla klipp och välja vissa för att sedan smidigt importera. Men nu, hur jag än gör så känner datorn bara av minneskortet eller kameran(om jag kör med USB) som en device och inte som en Camera... Detta blir enormt problematiskt då det inte går att markera PRIVATE foldern som filerna är på. Har läst på online och där så verkar folk lösa det genom att dra PRIVATE till hårddisken men det funkar inte för mig... samma omarkerbara folder ändå! Versionen av FCPX är 10.0.6 och datorn är en sprillans ny Retina MBP 15". Jag har aldrig gjort importen på denna dator bör nämnas men jag har gjort det på min gamla mac. Något tips?! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Har du rört någon fil i PRIVATE mappen? döpt om/raderat/flyttat/lagt till etc? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Är det inte 10.8 problemet med att Apple ändrade hur AVCHD-foldern "visas"? ProVideo Coalition.com: Camera Log by Adam Wilt | Founder | Pro Cameras, HDV Camera, HD Camera, Sony, Panasonic, JVC, RED, Video Camera Reviews 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almkvist Posted November 24, 2012 Author Share Posted November 24, 2012 Jag har inte till min egen kännedom ändrat någonting på kortet! Har också läst om "problemet" med 10.8 men det är ju egentligen bara en annan struktur, inget direkt problem. På bilderna så ser man hur mitt kort behandlas av FCPX. Det läggs inom som en device istället för det som verkar fungera, Camera. Det känner av private foldern och visar att den har AVCHD content men det går ej att komma åt. På en bild så syns det också hur private foldern visas på hårddisken. Jag har prövat att dra ut hela private på hårdisken och sedan importera men det ser precis likadant ut bara att jag i FCPX ser private foldern under skrivbordet. Givetvis har jag prövat alla klassiker: slå av och på både program och dator, blåsa i SD-ingången osv. Spelar själva namnet på minneskortet någon roll? Tror ni att det kan vara så att kortet helt enkelt är trasigt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 Om du provar ett annat, nyformatterat/inspelat kort, fungerar det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almkvist Posted November 26, 2012 Author Share Posted November 26, 2012 Jag löste det helt enkelt genom att kirra nytt kort! Verkar funka perfa :D funkar direkt jag trycker in det i datorn, kommer upp som en camera istället för en device :) Ser alla klipp och kan bara importera på :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts