filmkotten Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Hej. Undrar om det går att filma ett fyrverkeri över en sjö. (mörkt givetvis) med vår Canon. Just nu har vi bara ett objektiv Tamron 24-75. Vi har möjligheter att ordna ett annat. I så fall vilket. Några speciella inställningar?. Tacksam för goda råd. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GutteG Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Borde inte vara några problem, men är det extremt långt bort som det smälls av kan det behövas mer tele eller vidvinkligare om det är extremt nära. Tips for Shooting Fireworks with a DSLR - NoFilmSchool 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filmkotten Posted November 23, 2012 Author Share Posted November 23, 2012 Tack för ditt svar. Det kommer inta att var speciellt lång bort så jag tror i såfall att vårt objektivt kommer att funka. Däremot undrar jag om fokus. Det måste väl bli manuell fokus i detta läge? Autofokus klarar väl inte av detta med att hitta fokuspunkt i ett fyrverkeri, eller? Och varför en bländare på 2,8 i stället för ex 8? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GutteG Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Ska du fotografera så är det bättre med bländartal på 8 och "högre" (ie. mindre bländare) för att kunna ha längre slutartid (upp mot några sekunder) och få snygga långa ljuslinjer från explosionerna. Då slutartiden begränsas av bildfrekvensen när du filmar (till 1/24s eller kortare) måste du kompensera med högre ISO eller "lägre" bländartal (ie. större bländare). För att inte få för mycket brus kan det vara bra att börja justera bländaren innan man höjer ISO. Men bäst är om man har tid att prova sig fram. Autofokus kan fungera, men jag brukar uppskatta avståndet till fyrverkeriet och höfta fokus och finjustera under de första krevaderna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts