Gå till innehåll

Filma fyrverkeri med canon 5D mii


filmkotten

Recommended Posts

Tack för ditt svar. Det kommer inta att var speciellt lång bort så jag tror i såfall att vårt objektivt kommer att funka. Däremot undrar jag om fokus. Det måste väl bli manuell fokus i detta läge? Autofokus klarar väl inte av detta med att hitta fokuspunkt i ett fyrverkeri, eller? Och varför en bländare på 2,8 i stället för ex 8?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du fotografera så är det bättre med bländartal på 8 och "högre" (ie. mindre bländare) för att kunna ha längre slutartid (upp mot några sekunder) och få snygga långa ljuslinjer från explosionerna. Då slutartiden begränsas av bildfrekvensen när du filmar (till 1/24s eller kortare) måste du kompensera med högre ISO eller "lägre" bländartal (ie. större bländare). För att inte få för mycket brus kan det vara bra att börja justera bländaren innan man höjer ISO. Men bäst är om man har tid att prova sig fram. Autofokus kan fungera, men jag brukar uppskatta avståndet till fyrverkeriet och höfta fokus och finjustera under de första krevaderna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...