wiberg Posted February 15, 2005 Share Posted February 15, 2005 hallå hallå. kan någon konkret säga mig vad en timmes hdvideo i 1080i och 720p blir. nu menar jag allt det här med o dra in det i tex premiere med hjälp av cineforms "aspect hdv" -plugin. blir en minut verkligen 480 mb?? ja det skulle inte förvåna mig alls. men jag vill bara vara säker på om de nu verkligen stämmer?? och storleksskillnaden mellan 1080 och 720!? //johan 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted February 16, 2005 Share Posted February 16, 2005 Vad jag vet så är det ungefär samma bitrate på HDV som på DV, de spelar in på samma typ av band, men HDV har ju då högre komprimering. Filmar du stillastående bilder tar det mindre plats på bandet eftersom det är MPEG2, men några minuter på bandet spar du inte och inte heller på datorn då redigeringsprogrammet konverterar formatet till ett nytt. Hmm vet dock inte vad man sparar på då det blir lägre bitrate på bandet vid stillastående bilder, är det någon som har ett bra svar på det? Eller är det kanske större risk för dropouts vid mycket rörelser i bilderna? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted February 16, 2005 Share Posted February 16, 2005 1080i spelas in i drygt 25Mbps och 720p i 19Mbps. 25Mbps = 3,125MB/s = 187,5MB för en minut. 19Mbps = 2,375MB/s = 142,5MB för en minut. Har läst att materialet tar större plats, ca 6-12 Megabyte per sekund, med Cineforms aspect plug-in. edit: Hittade detta på deras hemsida: 1080i60 HDV files compress to typically 9MB - 14MB per second, approximately 40 GB/hour. 720p30 HDV files compress to typically 7.5MB/sec, approximately 30GB/hour. Blir lite mindre i PAL dock så 6-12MB är nog ett bra riktmärke. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts