Jump to content

Exempel på naturfilm?

ewalds

Recommended Posts

Min första post här då jag håller på att sadla om från stillbild till film.

Främst naturfilm och skulle gärna se exempel på hur andra amatörnaturfilmare gjort.

Med natur menar jag det mesta i vår flora o fauna, allt från småkryp till landskap.

Kanske finns det ngn narutfilmare här som har några exempel att visa eller tips på länkar, mottages tacksamt.

/Micke

Hej. Tycker Naturfilm är starkast när den följer samma sak som alla typer av filmer.

Dvs. En stark berättelse.

Sen finns det tre saker som tilltalar mig rent vissuelt.

Alla tre sakerna har med att få se världen på ett sätt som man inte kan se annars.

1. Timelapse

Jag gillar timelapse sekvenser... framförallt när dom använt motoriserade sliders eler liknande. då får dom snygga åkningar i timelapse sekvenser.

2. Extrem Slow motion.

När dom t.ex. använt kameor som Phantom och på så sätt visa olika händelser så långsamt att man för första gången kan uppfatta hela förloppet. T.ex. En fågel fångar en spindel... osv.

3. Macro.

Väldigt intressant att se macrobilder på insekter eller andra miniatyr livsformer..

Om du dessutom kan kombinerma Macro med nån av dom två första (dvs. Slow motion eller TimeLapse) så har du nåt lite extra att bjuda på.

Lycka till. Ser fram emot att se dina första filmer :)

Tack för ditt svar, Pablo!

Slowmotion och macro har jag faktiskt funderat en del på redan medans Timelapse va en ny, men inte alls dum, idé..

Har även hittat några intressanta sidor på nätet som är till hjälp..

Ska snart bege mig ut o testa på allvar men det kommer säkert att ta sin lilla tid innan man får kläm på det hela..

Så vad gäller första filmen kan det nog ta ett tag, kanske... Men den kommer...

Säkert kommer en massa andra frågor under resans gång... T ex hur man gör med musik???

Vill inte få några upphovsrättsliga åtgärder på halsen s a s... Ändå lyckas dom flesta fixa musik till sina filmer..?

Menar att det inte alltid kan vara så lätt att få upphovsmannens tillstånd, kanske??

Tack än en gång

/Micke

Oceans är nog den bästa naturfilm jag sett, så jag tipsar om den :)

hela filmen låg ute på youtube innan tror jag, men jag kan inte finna den nu, klart värd att ha på bluray!

när det gäller musik: är det kända låtar eller professionella kompositörer så får man betala för att få använda musiken :) är det musiker som inte är så etablerade kan man ofta få använda musiken utan ersättning om det är för icke-kommersiellt syfte.

Jo, vet hur det funkar med upphovsrätten o s v. Var det jag tänkte på att kanske inte alltid så enkelt o smidigt att få tag på upphovsmannen?

Kanske finns det fri musik att ladda ned? Har för mig att jag läst om det nånstans? Ngn som vet?

Trailern till "Oceans" såg väldigt fin ut. Ska se om jag kan hitta filmen..

Tack för ditt svar, Sarista!

EDIT: Hittade den här länken i en annan tråd men osäker på hur det funkar? http://freemusicarchive.org

Ngn som vet?

Kanske fel tråd här??