Gå till innehåll

Mina nötter


Daniel Hållquist

Recommended Posts

Hej på er, jag har regidebuterat vid 33 års ålder :) Gjorde en del nybörjarmisstag men överlag är jag nöjd, hade ett duktigt team som hjälpte mig, bland annat två forummedlemmar, Mattihp, som klippt och tagit ljud, och Chrishnipple, som gjort musiken.

 

Det är en monolog på 6 minuter och den är gjord för att roa och oroa.

 

/D

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Varning: Filmen ovan är endast 6 minuter men efter tittande lämnar känslan av att ha stulit 6 timmar av ditt liv (som kunnat gå till att läsa ett manus av Bylletski eller se en Uwe Boll film).

 

Det tar jag nästan som en komplimang, Tolin, gör hellre filmer som folk hatar än som lämnar dem likgiltiga.

 

Och om jag får vara kaxig, vem annan än jag skulle göra en film som denna? Det kanske låter som jag har storhetsvansinne när jag skriver så, men missförstå mig rätt, filmen är inte perfekt, långt ifrån, men vad jag menar är att jag har min helt egen röst och det är det inte alla som har, och med tiden, ju fler filmer som jag gör, så kommer den bara bli starkare.

 

Kan du säga detsamma, Tolin? :OO

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Positivt: du har en berättarmässig ambition. De flesta nybörjare fokuserar på att härma, överdriva med specialeffekter, osv. Du har börjat i "rätt ände" och det gillar jag.

 

Det negativa: filmen saknar finnes. Fotot är obefintligt, det är någon som håller i en kamera och filmar en skådespelare. Film är ett visuellt medium, och även om storyn i hjärtat så måste kroppen finnas. Fortsätt att göra film, kanske komma i kontakt med folk som har mer erfarenhet, och du kan fokusera på själva berättandet snarare än det tekniska.

 

Dock åter igen, jag tycker att du har rätt tänk och det framgår vad du försöker göra, även om det faller på utförandet.

 

Tack för peppet! Och för att du ger konstruktiv kritik.

 

Fast det är liksom poängen. Det är en filmatiserad monolog, inte en sketch, inte kortfilm. Vet att många ogillar monologer på film men jag gillar dem och ska filma en till i januari. Och för tillfället är jag inte tillräckligt bra för att våga mig på något annat :)

 

Nej, jag är som sagt inte helt nöjd, men heller inte missnöjd, måste jag tillägga, tycker inte att det suger iaf ;) Men man lär sig med tiden, antar jag, tar lärdom av misstagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte ofta jag svarar men tyckte att lite uppmuntran kan vara på sin plats! Som nämnt kanske inte något mästerverk men jag antar också att resurserna inte var de mest optimala. Bortsett från det så är det underbart att se folk som verkligen försöker göra någonting lite udda! Så fortsätt med det ni gör och lite bättre för varje gång. Får lite Noel Fielding-vibbar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte ofta jag svarar men tyckte att lite uppmuntran kan vara på sin plats! Som nämnt kanske inte något mästerverk men jag antar också att resurserna inte var de mest optimala. Bortsett från det så är det underbart att se folk som verkligen försöker göra någonting lite udda! Så fortsätt med det ni gör och lite bättre för varje gång. Får lite Noel Fielding-vibbar.

 

Tack, tack. Ja, har 5 sketcher planerande under 2013 och hoppas att varje sketch ska bli bättre än den förra.

 

När det gäller “Mina nötter”, hade ingen budget alls, Matti, som var ljudtekniker, hade ljudutrustning, och Jani, som var fotograf, hade kamera, så jag betalade dem en slant för att de var schyssta att ställa upp, ja, om jag hade hyrt utrustning så hade det ju säkert kostat mer :)

 

Jag vet att många som pysslar med film vill att foto, ljud, ska vara på hög nivå, men ärligt talat, sånt har jag själv aldrig brytt mig om, utan jag ser till historien och hur skådespelarna spelar, känns det trovärdigt? Det är vad som säljer filmen för mig, resten kan jag ha överseende med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är ju en avvägning man får göra, konstnärligt innehåll eller att få många tittare.

 

Festivalen jag gick på senast visade en film i 4:3 ratio och i SD med pixlar stora som apelsiner på bioduken, jag facepalmade och bara "herregud..." men sen var filmen skitbra och det den tekniskt låga kvalitén bidrog nästan ännu mer till innehållet.

 

Ja, nu är det ju inte en avvägning jag gör eftersom jag inte har det tekniska kunnandet än ;) Men jag förstår vad du menar.

 

Och ja, självklart vill jag ha många tittare och självklart vill jag att fotot och att ljudet ska vara bra också, men min poäng är att det inte är prio ett, jag personligen kan se en film med dåligt foto och dåligt ljud och ändå gilla den om historien engagerar mig.

 

Kevin Smith säger förresten det bättre än vad jag gör :)

 

Kevin Smith Part 2: Writing & Filmmaking - YouTube

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

En glad överraskning: Bra svenska kortfilmer - se direkt på nätet  Hade snarare väntat mig att bli refuserad!

 

Jag kan också berätta att jag börjat ta kontakt med olika gallerier om att få visa denna film hos dem och kanske få göra en utställning kring den.

 

Tänk er själva följande scenario: Ett dunkelt upplyst rum. Några noga utplacerade bord med skålar med nötter i. Skyltar med olika budskap om nötter.

 

Och på väggen projiceras filmen, om och om igen :)

 

Nå, jag har inte riktigt tänkt igenom det hela än men jag tror det kan bli riktigt, riktigt kul.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...