Gå till innehåll

Medieproduktion - kortfilmsprojekt.


oggah

Recommended Posts

Hej, studerar en högskolelinje.

 

Vi har nu några veckor ett kortfilmsprojekt.

 

Jag har hand om Ljus & Ljud. Har inte mycke erfarenhet vad gäller ljussättning för rörlig bild, men fotat en del stillbild har jag.

 

Vi har utformat ett manus och många scener kommer befinna sig inomhus, skolmiljö. Klassrum, bänkar, skåp, kontor o.sv.

Handlingen i stora drag är en flicka som misshandlas grovt av sin far i hemmet. Den nya klasskompisen blir hennes räddning. Filmen ska beröra. Kanske lite bris-rädda-barnen-"propaganda" film.

 

Har ni något tips när det gäller ljuset? Vi har tillgång till ett par ljuskit med stativ. Och som filter har jag hört att smörpapper ska fungera ok :) Fast vilken effekt uppnår man då? Vilka effekter uppnår jag med andra, professionella filter?

 

Hur ska ljuskällor placeras? Tar gärna emot alla tips vad det gäller ljus för kortfilmsproduktion.

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Problemet när man befinner sig i ett vanligt rum med fönster är ljusinsläppet utifrån. Det blir blandljus och fula färgstick på filmen! Tänk på det!

 

Smörpapper kan funka, men var försiktigt så det inte börjar brinna! Fäst dem med träklänypor. Annars brukar jag använda laxfilter för att få lite bättre hudfärg.

 

Tänk på att aldrig filma MOT ett fönster också, om du inte har tillgång till bra ljus då. Kan se skitfult ut annars.

 

Trepunktsljus kanske kan funka för er också, beroende på hur många som är med i scenerna. Antar att ni har vanliga ljuskit, det brukar vara tre i dom.

Ett huvudljus, ett bakljus och en lättning!

 

Ett tips är att prova spela in och ljusätta INNAN inspelningen så ni vet, det tar mycket onödig tid annars åt till sånt, och sen blir man kanske besviken när man ska redigera. Rita upp ljuset i förväg också, så du vet exakt på inspelningdagen hur det ska vara.

 

Om det ska vara en sån film som du beskriver kanske ni kan göra den i svartvitt. Då blir det ju lite enklare.

Kanske överdriva ljuset så det blir starka kontraster. Lek i redigeringen.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Använd bakplåtspapper om ni ska använda er av något som inte lika lätt tar eld. Vad har ni för tillgång till för ljusutrustning?

Skaffa annars nån bra reflektor, gör bra med en vit frigolit eller affisch eller liknande för diffusering. Kan låta nästan allt ljus låta studsa mot en reflektor först innan den ljussätter motiver för ett mjukare ljus. Men eftersom det är en ganska dramatisk film så kan nu försöka skapa hårda kontraster i början av filmen (misshandel) och mjuka upp ljuset mer och mer senare i filmen (när den nya kommer) Undvik att överexponera (använd zebra kontroll i kameran om ni har) om ni vill ha en bra bild att jobba med i redigeringen annars kan ni skapa starka kontraster och låta det bli utfrätt i rent estetiskt syfte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Annars om du vill ha lite snabb och bra information om ljussättning så testa o kolla på den här sidan: http://www.cybercollege.com/tvp_ind.htm

 

Det finns en list till vänster där man kan välja olika kategorier om tv/film produktion och där finns det en kategori om Lighting och en massa underkategorier som förklarar 3 punktsljussättning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för svaren, hann inte läsa dem alls under hela filmens produktion. Den är klar nu och har fått bra respons. Har lärt mig en hel del, ljus är inte det lättaste :) Vi körde väldigt mycket befintligt ljus, skrivbordslampor, taklampor o.sv. I många fall har man varken tid eller ork att bära med sig en klumpig ljusutrustning.

 

Ljudet är en vetenskap i sig också, använde en mickbom + sennheiser-superriktad mick. Tar in väldigt mycket ljud som man inte vill ska vara där. Var också väldigt svårt att få en jämn ljud vid konversationer på film. Man vill ju inte gärna dra upp volymen i redigeringen, då följer allt annat brus o grejs med och det märks tydligt.

 

Har lite andra funderingar nu, vi filmade i 4:3 format. Blir inte så mycket "film" över det. Vidvinkelobjektiv till Canon XL1orna finns att tillgå, får jag det bredbildsformatet med hjälp av dem? Har också hört att det går att ställa om detta i XL1:ans digitala inställningar, men ger sämre upplösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...