Gå till innehåll

Blue Yet mikriofoni rundgångsljud? Störande bakgrunds ljud?


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Köpte mig en USB-mikrofon av märket Blue Yeti. Verkar vara mycket bra ljud i den. Tänkte ha den till lite enklare röstpålägg och liknande. Har stött på ett litet problem direkt och det är att där tenderar att vara ett ljud från mikrofonen som jag inte kan få bort. Jag vet inte om man kallar det rundgångsljud eller något i den stilen. Det heter säkert något..och jag har ingen aning om vad..!! Har testat att skruva ner Gain och om jag sänker denna till 0 så försvinner det helt, men då går det ju dessvärre inte att spela in något. Så fort jag höjer den en liten aning, så att det är tillräckligt för att spela in röst, så är ljudet där o stör direkt och det är rätt påtagligt. Man lägger definitivt märke till det utan att behöva koncentrera sig allt för mycket. Någon som förstår vad jag menar och vet vad som är fel?

 

Tacksam för svar

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Ja, hörlurar har jag. Premiere Elements 10 och Windows 7. Gjorde en test med att med att istället för att säga ett enda ord, bara låta mikrofonen gå lite. Klickar på "lägg till berättarröst" och startar inspelningen och sen bara sitter helt tyst i fem-sju sekunder sen klickar på stopp. Det ljudspåret får det här ljudet så fort jag spelar upp det och som sagt, om jag sänker gain, så avtar det. Jag har uppspelningsnivån på noll när jag spelar in. Påminner väldigt mycket om "Tillbaka till framtiden" första delen när Fox ställer sig framför den gigantiska högtalaren och man ser hur han skruvar upp ljudet till max. Fast en tusendel av det då..

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm i och för sig.. du säger uppspelnings nivån på mikrofonen. Var sitter den? Jag syftade på uppspelningsnivån på högtalarna. Man fick en liten komma igång folder till och där står att man ska skruva ner/stänga av uppspelningsljudet helt för bästa resultat. Vet inte om det är samma som du syftar på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm i och för sig.. du säger uppspelnings nivån på mikrofonen. Var sitter den? Jag syftade på uppspelningsnivån på högtalarna. Man fick en liten komma igång folder till och där står att man ska skruva ner/stänga av uppspelningsljudet helt för bästa resultat. Vet inte om det är samma som du syftar på?

Ja, eftersom du förmodligen inte vill ha eko från högtalarna i inspelningen så är det bäst..

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom stänger jag av helt när jag testar att spela in. Har jag dom på, så blir det exakt som du säger ett eko direkt. Jag kanske är petig? Det är ju ingen dyr mikrofon 1300:- med frakt. Stör mig som fan på det ljudet bara.

Det går liksom aldrig att smyga in en svag berättarröst i filmen. För om det är någorlunda tyst i övrigt kommer ljudet att höras så fort mikrofonen kopplas in. Ex en viskning skulle nästan överröstas av det. MÖG på ren skånska!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte precis undrar om man inte skulle kunna lägga en länk på hur det hörs..Det kan man säkert men jag har ingen aning om hur.. Rundgång är det inte , det är jag införstådd med nu. Ska se om jag lyckas spela in det på något vis så ni får lyssna. Skitsvårt att beskriva det. Det är som att beskriva en smak. Hur smakar blåbär..?

Kontrollp/ljud har gått in där och först ställt ljudet på ca 80%, som tillverkaren rekommenderade och sedan dragit ner det efter hand. Det märks i stort sett ingen skillnad alls på mitt irritationsljud om den står på 1% eller på 99.

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrar om det inte kallas "Brus" kort och gott. "Bakgrundsbrus" eller något i den stilen? Jävligt störande brus skulle jag vilja kalla det. Är det något som alla mikrofoner har eller bara den här? Det hörs ganska exakt som en jämn dov vind så fort man aktiverar mikrofonen. Hur kan man bli av med det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det brus behöver det inte vara just miken, kan även vara mikförstärkaren (fast är det en usb mik sitter den "i" själva miken"). Kan även vara lyssningsstärkaren, då får du inte bruset på inspelningen utan på allt du lyssnar på. Om du hör bruset och stör dig på det när du spelar in med normal samtalston så är det något fel. Alla mikar och förstärkare har egenbrus, vissa mer och vissa mindre. Men somsagt bruset i själva mikarna brukar mest bli problem när du behöver förstärka signalen väldigt mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror inte det är brus heller. Det låter som ett svagt brus och ett dovt surrande mixat. Vet inte vad det är för skit. Låter extremt b-igt i alla fall. Har spelat in i tre olika läge nu. Sitter tyst och bara aktiverar/klickar på lägg till berättarröst. Ett med Gain på noll ett i mitten och ett full Gain. Dessa ligger på min tidslinje. Förmodligen fel ställe att fråga på hur jag ska kunna få över dom hit?

 

Står Gain på noll, borde det väl rimligtvis vara knäpptyst? Så är inte fallet. I mitten är det direkt störande och på full är det en smärre katastrof. Man behöver iof inte ha den på fullt ös om man sitter vid ett vanligt skrivbord med micken 30-40cm ifrån. Men mellan 0 och mitten någonstans känns bra. Ljudet verkar vara kanon, så hade räckt lång för mig om jag sluppit detta.

 

Tack Luzer för ditt svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

file:///C:/Users/User/Desktop/mik%20test/miktest%20igen/20121105_185320/Play_webDVD.html

 

vet inte hur det gick till...! men det verkar som det funkar att klicka på denna. snälla lyssna och döm.. skruva upp ordentligt så det hörs. 0 gain , mitten , och full

Länk till kommentar
Share on other sites

file:///C:/Users/User/Desktop/mik%20test/miktest%20igen/20121105_185320/Play_webDVD.html

 

vet inte hur det gick till...! men det verkar som det funkar att klicka på denna. snälla lyssna och döm.. skruva upp ordentligt så det hörs. 0 gain , mitten , och full

Det där är en länk till en lokal fil på din dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

Exportera ut ljudet från timelinen och lägg upp här, antingen som mp3 som funkar direkt, eller så packar du ner wave eller aiff till rar eller zip och lägger upp, funkar också. När du svarar väljer du bara att bifoga en fil så får du välja den från din dator.

Du funkar inte på snabbsvaret tror jag utan du måste gå till avancerad, sedan hantera bifogade filer och sedan ladda upp ny.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...