filmkotten Posted October 18, 2012 Share Posted October 18, 2012 En kanske synnerligen dum fråga;) Med en canon EOS 5DMII (spelar väl igentligen ingen roll med vilken kamera) vill jag filma med ett stort skärpedjup så att allt blir "skärpt" dvs förgrund och bakgrund. Jag har provat med bländarvärde fr 5.6 - uppåt men bakgrunden blir ändå inte tillräcklig skarp. Manuell skärpa på ett objekt ca 7 m bort. Jag är ju en fantast av kort skärpedjup och DÄR funkar det bra;) Vad har jag missat? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fürni Posted October 18, 2012 Share Posted October 18, 2012 Det som gäller för stort skärpedjup är högt bländartal och kort brännvidd. Hurpass långt objektiv har du på? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filmkotten Posted October 18, 2012 Author Share Posted October 18, 2012 Det som gäller för stort skärpedjup är högt bländartal och kort brännvidd. Hurpass långt objektiv har du på? Jag har Tamron 28-75. Avståndet är ca 12 m mellan kamera och slutpunkt 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filmkotten Posted October 18, 2012 Author Share Posted October 18, 2012 Jag förstår att jag inte kan få skärpan på 12 m men jag borde ju kunna få skärpan fram till dom 7 m i alla fall, väl? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted October 18, 2012 Share Posted October 18, 2012 Använd en kameran med mindre sensor. Kör på typ f16 och 24mm brännvidd 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oller Visuals Posted October 18, 2012 Share Posted October 18, 2012 ---- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filmkotten Posted October 18, 2012 Author Share Posted October 18, 2012 Har testat med 28 mm brännvidd F/16 och det räcker tydligen inte. Ytterligare ett objektiv skulle alltså lösa problemet? Tack för Er hjälp. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oller Visuals Posted October 18, 2012 Share Posted October 18, 2012 ---- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filmkotten Posted October 18, 2012 Author Share Posted October 18, 2012 Ok nu förstår jag. Eftersom det bara är ett kortare klipp så "skiter" jag i att lägga ner för mycket kraft i skärpedjupet. Får tänka om gällande bildspråket på den sekvensen. Är annars väldigt nöjd med kameran. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted October 18, 2012 Share Posted October 18, 2012 ----- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oller Visuals Posted October 18, 2012 Share Posted October 18, 2012 Att kamerans bitrate har något med saken att göra har tvivlar jag starkt på. Bitrate, nedskalning, hantering av signal... lämnar den tekniska diskussionen åt folk som är intresserade av det. Konstaterar bara. Postar när jag anser mig ha något relevant att tillföra ;) Dock svar ja -- ML bitrate adjustment har en viss positivt inverkan men enligt min mening är det ganska meningslöst. Canon-kamerorna kan aldrig bli någon hackad GH2. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted October 18, 2012 Share Posted October 18, 2012 ----- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filmkotten Posted October 18, 2012 Author Share Posted October 18, 2012 så ja pojkar, filmade ikväll i 28/ f16 och fick det faktiskt hyfsat. I morgon blir det klippning, gradering och voice over. NU SÄNGEN;) GODNATT. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts