Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En kanske synnerligen dum fråga;) Med en canon EOS 5DMII (spelar väl igentligen ingen roll med vilken kamera) vill jag filma med ett stort skärpedjup så att allt blir "skärpt" dvs förgrund och bakgrund. Jag har provat med bländarvärde fr 5.6 - uppåt men bakgrunden blir ändå inte tillräcklig skarp. Manuell skärpa på ett objekt ca 7 m bort. Jag är ju en fantast av kort skärpedjup och DÄR funkar det bra;) Vad har jag missat?

Postad
Det som gäller för stort skärpedjup är högt bländartal och kort brännvidd. Hurpass långt objektiv har du på?

Jag har Tamron 28-75. Avståndet är ca 12 m mellan kamera och slutpunkt

Postad

Ok nu förstår jag. Eftersom det bara är ett kortare klipp så "skiter" jag i att lägga ner för mycket kraft i skärpedjupet. Får tänka om gällande bildspråket på den sekvensen. Är annars väldigt nöjd med kameran.

Postad
Att kamerans bitrate har något med saken att göra har tvivlar jag starkt på.

Bitrate, nedskalning, hantering av signal... lämnar den tekniska diskussionen åt folk som är intresserade av det. Konstaterar bara. Postar när jag anser mig ha något relevant att tillföra ;)

Dock svar ja -- ML bitrate adjustment har en viss positivt inverkan men enligt min mening är det ganska meningslöst. Canon-kamerorna kan aldrig bli någon hackad GH2.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...