Mattihp Posted October 13, 2012 Share Posted October 13, 2012 Jag har febrilt letat efter bra M42-objektiv som är vidare än 28mm men då det verkar vara en enorm brist i just det segmentet undrar jag om det finns något ok objektiv under 5000kr bland nya som fungerar bra med min 550D? Samyangs 14mm, hur mycket problem är det med det om man vill kunna skjuta de vidaste bilderna med subjekt ganska långt bort från kameran? Hur är skärperingen på objektivet? Pyttelitet? Finns det några andra bra förslag? Brukar det vara gott om objektiv på loppmarknaden på Vårby Torg? http://www.ebay.co.uk/itm/Carl-Zeiss-Jena-Flektogon-MC-20mm-f2-8-Wide-Angle-Lens-for-M42-Mount-/170920700714?pt=UK_Lenses_Filters_Lenses&hash=item27cbaaeb2a är Samyangs 14mm lika ok som en Carl Zeiss 20mm? För kan tänka mig att den är rätt bra... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oller Visuals Posted October 13, 2012 Share Posted October 13, 2012 ---- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted October 13, 2012 Author Share Posted October 13, 2012 samyang 14mm är ett av mina favoritobjektiv. Närgränsen är otroligt bra. Den presterar dåligt i hörnen på 2.8 men pga 1.6 crop så syns inget av det på en 550D. Den stora nackdelen med detta objektivet är att man inte kan sätta filter på det. 20mm på 550D blir ju rätt normal vidvinkel, nästan som en 35a. Hurdan är skärperingen? Lätt att dra skärpa i skottet så att säga eller är det en väldigt smal ring? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oller Visuals Posted October 13, 2012 Share Posted October 13, 2012 ---- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoNoize Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 Sigma 20mm 1,8 använder jag som min go-to vidvinkel för film och den har funkat otroligt bra hittills. Riktigt bra skärpa, grym i lågljus och byggkvaliteten är bäst av alla mina objektiv. Jag har fullformat dock så den blir ju lite 'mindre' om du har crop (därav kanske ett ännu vidare objektiv är ett bättre val?) http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1557568/sigma-af-20-1-8-ex-dg-rf-till-canon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HamGamgi Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 Tokinas 11-16 är annars sjukt prisvärt. Iofs en zoom men minst lika skarpt som Samyangs/Rokinons 14mm plus lite extra vidvinkel. Kör den som 16mm prime på min 5dMk2. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts