Jump to content

Bra vidvinklar till DSLR?

Mattihp

Recommended Posts

Jag har febrilt letat efter bra M42-objektiv som är vidare än 28mm men då det verkar vara en enorm brist i just det segmentet undrar jag om det finns något ok objektiv under 5000kr bland nya som fungerar bra med min 550D?

Samyangs 14mm, hur mycket problem är det med det om man vill kunna skjuta de vidaste bilderna med subjekt ganska långt bort från kameran? Hur är skärperingen på objektivet? Pyttelitet?

Finns det några andra bra förslag? Brukar det vara gott om objektiv på loppmarknaden på Vårby Torg?

http://www.ebay.co.uk/itm/Carl-Zeiss-Jena-Flektogon-MC-20mm-f2-8-Wide-Angle-Lens-for-M42-Mount-/170920700714?pt=UK_Lenses_Filters_Lenses&hash=item27cbaaeb2a

är Samyangs 14mm lika ok som en Carl Zeiss 20mm? För kan tänka mig att den är rätt bra...

samyang 14mm är ett av mina favoritobjektiv. Närgränsen är otroligt bra. Den presterar dåligt i hörnen på 2.8 men pga 1.6 crop så syns inget av det på en 550D. Den stora nackdelen med detta objektivet är att man inte kan sätta filter på det.

20mm på 550D blir ju rätt normal vidvinkel, nästan som en 35a.

Hurdan är skärperingen? Lätt att dra skärpa i skottet så att säga eller är det en väldigt smal ring?

Sigma 20mm 1,8 använder jag som min go-to vidvinkel för film och den har funkat otroligt bra hittills. Riktigt bra skärpa, grym i lågljus och byggkvaliteten är bäst av alla mina objektiv. Jag har fullformat dock så den blir ju lite 'mindre' om du har crop (därav kanske ett ännu vidare objektiv är ett bättre val?)

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1557568/sigma-af-20-1-8-ex-dg-rf-till-canon