Jump to content

Panasonic G-serien Hack

Smörgåsmannen

Recommended Posts

Jag inleder detta med att jag inte är säker på till vilken utsträckning man får diskutera dessa "hack" på sidan, men jag antar att det är ok? Annars, ta bort tråden eller vad som.

De senaste dagarna har jag försökt grotta ned mig, i hopp om att uppnå klarhet, inom hacker-världen hos Panasonic kameror. Det har gått åt skogen.

Jag bemöts ständigt av olika namn, versioner, termer. Eoshd, Driftwood v3, Orion v4, ptools, Sanity, HBR, 24H, 24L - ja, saker som antagligen är självklart för de med insikt, men inte för mig.

Som jag förstått det så är ptools själva firmwaret, eller hacket. Additionen som låser upp mjukvaran, medan Driftwood, Orion, eoshd osv är några slags hemmapulade patcher till detta.

Stämmer det, eller är det jag som är ute och cyklar? HBR, 24H och 24L har jag inte en susning om vad det är. Aldrig hört och aldrig sett förut.

Jag vet att det finns en Panasonic-skara här, tänkte om någon hade lust att reda ut detta, åtminstone grundligt, då det känns ganska aktuellt på många vis. Inte minst för mig ;).

Har just köpt hem en GF2 för knappt 1000 pix, som experimentkamera, typ. En slags brygga in, förhoppningsvis mot en GH2/3 eller dylikt i framtiden.

Tackar så hjärtligt på förhand!

Efter att ha läst runt lite ytterligare, så är "nyast" inte nödvändigtvis "bäst". Utan hacken har lite olika syften och så, finns något speciellt att rekommendera för den som vill få ut så mycket som möjligt, men ändå inte ta död på sin kamera? I fallet GF2 så är ju inte manuella inställningar, bortsett från fokus då ett alternativ, men finns det något hack som låser upp detta, eller täcker de "bara" bit-rates? Nu inser jag att det antagligen inte finns så många GF2 i omlopp här, och GH2 är väl också utgångspunkten för utvecklingen på området då all information där ute mest behandlar bit-hastighet och bildfrekvens. Men om någon har koll på om det finns något hack, tillägg, eller vad man nu vill kalla det, där ute, som låser upp fler manuella inställningar så vore ju det trevligt.