Gå till innehåll

Var hittar jag ljudeffekter?


MoaGun

Recommended Posts

Jag vet inte om jag postar rätt nu, men jag letar efter ett ljud, jag vet inte alls hur jag ska förklara det eller vad det kallas så det kan bli lite svårt... Men alltså, när något går fel eller när det händer något oväntat, eller att någon säger något konstigt i typ ett tv program & det avbryts lite med ett lite surrande ljud(?) Förstår någon vad jag menar då, eller? Var kan jag hitta något sånt ljud?

/Moa

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju på you tube jag vill hitta det, där kan jag ju ladda ner det -om det inte är hög musik i bakgrunden- men sååå vanligt är det inte men jag minns att jag hört det typ två gånger i x factor.. minns dock inte var så ja, lite drygt att titta igenom alla avsnitt :/

Länk till kommentar
Share on other sites

På game-shows används annars ofta en siren-aktig pryl som heter klaxon. Samma sak som dessutom, men i olika storlekar och utföranden, både sitter i exempelvis flyglarm och lastbilstutor. Vanliga bilar hade även dom klaxon förut, men det var länge sen nu. Nu används nåt som heter piezo-element för att alstra ljudet istället :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan det tänkas vara ett ljud av en gramofon-nål som slirar över skivan du är ute efter månne?

Hmm, har ingen aning om hur ett sånt låter, har du någon ex som du kan länka till? :) Har sökt på "game show" ljud men hittar inget..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Nu har jag letat efter ljudet lite till och det mest lika det jag är ute efter, jag hittat är det här ljudet(0:45), i det här klippet:https://www.youtube.com/watch?v=onA3agrbdDk&feature=related

Någon som vet vad det ljudet heter/är för ljud/kan hjälp till att hitta något liknande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...