Jump to content

Sensor?

Joel Olofsson

Recommended Posts

Hallå!

En allmän teknikfråga.

Hur mycket gör storleken på sensorn i fallen nedan för bildkvaliteten?

Kamerorna verkar vara nästan identiska bortsett från att en spelar in på minne och har lite mindre sensor och den andra spelar in på HDV och har större sensor.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6845758/sony-hvr-hd1000e#

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11375078/sony-hxr-mc2000e

Jag tror inte det har så stor betydelse för de olika kamerorna. Det är många faktorer som påverkar hur slutbilden blir, inte minst vad gäller optiken.

Sony HXR-MC2000E har en ljusstyrka på f1,8 så det får väl betraktas som rätt bra. Dessutom har du minneskort, vilket gör hela arbetsflödet betydligt enklare och i viss mån säkrare med tanke på att man inte behöver några plastband som tar utrymme.

Men det beror ju också på vad du ska ha kameran till. Det borde vara den första frågan.

Musikvideo & spelfilm kan bli knepigt eftersom den breda massan har vant sig vid stort skärpedjup, om det är kunder du ska tillfredsställa... gör man saker privat så är det viktigaste att man är nöjd och glad själv... ;)

...å andra sidan skrev du ju att du filmat med D90, så du vet ju/har sett skillnaden.

Tror du menar kort skärpedjup, Oller :)

Som jag ser det så bör TS satsa på en kamera som ger honom möjligheten till kort skärpedjup om han inte känner sig helt på topp och supersäker i det han gör. Vet man vad som krävs för att bygga djup och skapa intressanta bilder kan fördelarna med en videokamera (istället för DSLR) överväga nackdelarna. Annars kan kort skärpedjup vara en räddare i nöden då det är lätt att komma undan med halvtaskiga bilder.

Rent kvalitétsmässigt spelar sensorn föga roll i dagsläget. Det finns mindre sensorer som spöar skiten ur större, och i en hel del fall presterar de jämnlika. Det storleken påverkar däremot är skärpedjup och ljuskänslighet som sagt, samt crop - mindre sensor = mer "inzoomad" bild, aka svårare att få en rejäl vidvinkel.

Den här tråden var inte en "vad ska jag köpa" tråd utan jag var bara nyfiken på hur mycket senorns storlek spelar roll i video.

Bara så ni vet. :-)

Det är lättare att diskutera fördelar och nackdelar om man utgår från att du faktiskt kommer att skaffa en kamera Med en sensor någon gång i framtiden ;)

Den här tråden var inte en "vad ska jag köpa" tråd utan jag var bara nyfiken på hur mycket senorns storlek spelar roll i video.

Bara så ni vet. :-)

Om vi då väljer att ta bort ALLA andra faktorer som är delaktiga i bildens tekniska kvalité, och bara titta på "storleken" av en sensor, så generellt är en större sensor bättre än en mindre. Men det i sig kan sen innebära dyrare, svårare, tyngre etc. Så det går egentligen inte, som nämnts här och tidigare, att bara titta på storleken.

Precis som Kimster säger så spelar storleken in på så sätt att en större yta ger större yta per cell. Av det skälet kommer större laddning att genereras i varje cell eftersom den får en större mängd ljus. Det innebär att förhållandet mellan nyttig signal från cellen (och hela sensorn) och termiskt brus förbättras. En annan faktor förutom storleken som är högst väsentlig är vilken typ av sensor det är. CMOS eller CCD.

Men, som någon ovan också säger, så spelar optiken en synnerligen stor roll. Bra optik kräver rent och anpassat glas och sådant kostar mycket.