Jump to content

35mm cinematic test

Oller Visuals

Recommended Posts

• 3 weeks later...
Objektivet har en tyngdpunkt som sitter jäkligt bra i handen, allt handhållet utom slider-klippet. Regissören jag arbetade med i våras hade en klar preferens för detta objektivet på 5dmk2. Hatar att köra handhållet men det är väl typ Samyang 35mm & Canons 24-70 som jag tycker funkar Ok att filma med naket.

En del klagar på bokeh, är väl bara kolla på videon och dömma själv... :bire Det är välbyggt och även skarpt på 1.4. Regnbågs-flaren är inte jättesexig, men så är det ju inte Zeiss heller...

Tycker det var riktigt snyggt, eftersom jag kollat på väldigt få sådana här snuttar så blev jag iaf väldigt imponerad! Ska ta mitt 50mm och 5dmk2 och testa nått liknande när de riktiga höstfärgerna kommer fram!

Hade inte gråtit om du hoppat över "35mm"-objektivet och istället bara lekt med färgerna och kontrasterna. Tycker det har blivit en sanslös inflation i fula långa suddiga skärpedjup som knappast ser mer filmiska ut, enbart en pest för ögat. Jag tror det är en effekt av att systemkamerorna blivit billigare samt att de numer säljs med filminspelningsfunktion vilket gjort att kidsen nu börjat experimentera och i större utsträckning börjat kalla sig "proffs" besittande ett verktyg dom inte riktigt behärskar.

Du behärskar uppenbarligen din kamera bättre än de nyblivna "amatörerna", men snälla, försök att inte använda skärpedjupet så mycket. Vi måste gå tillbaka ett steg nu! Filmlook enligt mig kommer av panoreringsskaningar, färgskiftningar och en speciell grå "tint" i bilden. Inte oändliga oaser av blurr. Man jag respekterar din entusiasm.

Nu var det här bara ett test och du ska såklart vara nöjd med (exempelvis) kvalitén på bilden. Skall tilläggas att jag inte är emot filmskaparen utan snarare fenomenet som sådant.

Lycka till i fortsättningen med ditt filmskapande.