jbispo Postad 2 september 2012 Postad 2 september 2012 Hej! Det här är mitt första inlägg på det här forumet, och jag hoppas att ni kan hjälpa mig med en sak :-) Jag har skrivit en långfilm som jag nu vill försöka få såld. Många produktionsbolag vill läsa ett synopsis innan de bestämmer om de vill läsa själva manuset. Jag har nu skrivit ett synopsis och jag skulle vara glad om ni vill läsa det och komma med kritik så jag kan förbättra det. Jag inser att det är väldigt långt (fem sidor), men är det inte så att ett synopsis ska redovisa det som händer i manuset? Eller ska ett synopsis vara mer som en "teaser"? Trevlig läsning! / JohanOMKRIGETKOMMERsynopsis.pdf 0 Citera
Tolin Postad 2 september 2012 Postad 2 september 2012 En synopsis ska helst vara på en sida, eller mindre än två. Handlingen ska inte beskrivas som en teaser, men inte heller som en treatment/outline. Du beskriver helt enkelt handlingen i dess allra grövsta form (vilka är våra karaktärer, vad är deras utmaning, vilka hinder stöter de på och hur löser sig konflikten i slutet). 0 Citera
daac Postad 2 september 2012 Postad 2 september 2012 Finns en kort men bra artikel om det här på voodoofilm: Synopsis, outline och treatment Försök håll dig till max en A4. 0 Citera
jbispo Postad 7 september 2012 Författare Postad 7 september 2012 Tack för era svar :) Jag har skrivit en ny, kortare version av mitt synopsis. Kom gärna med kritik och tankar. / JOMKRIGETKOMMERkortsynopsis.pdf 0 Citera
Mr A Postad 7 september 2012 Postad 7 september 2012 Om jag tar på mig min fina imaginära producenthatt och cigarr och utgår från din synopsis: En stor nackdel som arbetar mot dig är att det är en väldigt low concept ide: ingen hjälte med ett mål, ingen antagonist som arbetar emot hjälten, - o.s.v. Den andra nackdelen är att det är en periodfilm, och dessa är dyra att göra. Har du kanske inte istället funderat på att göra den mer aktuell? en "alternativ framtid", bara ett år eller två, där EU har hamnat i en liknande konflikt med Ryssland eller Kina? Helt enkelt är din ide inte så värst kommersiell. Detta betyder inte att det är ett dåligt manus, absolut inte. Men du kommer antagligen ha svårt att sälja in den till ett produktionsbolag, speciellt om du själv inte ska regissera eller producera den. Har du kollat upp vilka bolag som skulle kunna vara intresserade? 0 Citera
jbispo Postad 7 september 2012 Författare Postad 7 september 2012 Tro mig, jag är fullt medveten om att manuset är svårsålt pga det inte är särskilt kommersiellt, men jag anser ändå att det är väl värt att försöka få sålt. Om ingen hade vågat pitcha "Gangster" eller "Snabba Cash" så hade vi förmodligen aldrig fått en gangster/maffia-filmkultur här i Sverige, därför tror jag att det är viktigt att våga försöka sälja manus som vågar bryta normer inom vår kultur. Det är roligt att tänka på att Sverige en gång var som ett mekka för unga filmskapare eftersom det fanns mycket pengar att hämta här, teknik, vilja osv. Och om ingen är intresserad av att köpa mitt manus så har jag tankar på att filma det själv. Det här med protagonist/antagonist så ander i alla fall jag att Jan är protagonisten eftersom han har ett problem, även om han inte är den traditionella "hjälten" och antagonisten är samhället som propagerar för hur han ska känna när han absolut inte vill känna så (rädsla). Låter pretto, jag vet, men tycker det är intressant att diskutera. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.