Gå till innehåll

Canon XA10


Torayami

Recommended Posts

Codec'et lämnar att önska, men för bakom-filmning eller dokumentär är den riktigt trevlig :-) Ljusstarkt objektiv, liten kropp och manuella inställningar.

 

[EDIT]

Ja, efter vad Oller så klokt påpekade så känner jag att jag bör nämna att jag endast använt kameran i spelfilmssyfte utan att fastna speciellt mycket för den (annat för hur lättanvänd den är) - Och intrycket jag fick var att den skulle vara bättre passad för dokumentär filmning; Alltså har jag faktiskt inte använd den i dokumentärfilmssyfte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har den större varianten av denna kamera vid namn Canon XF100. Vad jag har fattat det som är de hyffsat lika. Jag gillar XF100 iaf. Den är ju såklart långt ifrån så ljuskänslig som de moderna systemkameror men finns gott om ljus tycker jag den ger mycket bra bild. Ska jag ändå klaga lite upplever jag den som rätt grynig om den inte får rikligt med ljus.

 

Tror den största skillnaden mellan XA10 och XF100 är codecsen med dess höga bitrate och färginformation. Exakt hur mycket detta påverkar bildkvalitén har jag svårt att svara på men kan tänka mig att det inte skiljer mycket om man inte gillar att pilla mycket i postproduktion. Har för mig att Philip Bloom gjort ett jämförande test mellan XA10 och XF100. Googla lite så lär du hitta den videorecensionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...