Jump to content

Panasonic HC-X800, hur bra dator krävs?

Recommended Posts

Hejsan! Jag har länge varit intresserad av film och känner nu att det är dags för min första kamera, och tänkte då köpa en Panasonic HC-X800 Panasonic HC-X800 Kraftfull videokamera med ljusstark optik! (ar den bra eller dalig, jag har ingen aning).

Det jag framforallt undrar ar hur bra dator som kravs for att kunna redigera mina filmer. jag vill kunna redigera obehindrat bada langfilmer och kortfilmer.

Vore jattetacksam for lite hjalp och vagledning, ar total amator pa omradet!

ps. sry for den jobbiga texten, mitt tangentbord ballade ur mitt i inlagget.

Beror på massor av saker, vilket format du ska filma i, vilken mjukvara du ska redigera i, PC eller Mac, etc, etc.

Generellt; ska du filma i ex 1920 x 1080 50p (dvs sk Full HD med 50 bilder / sek), krävs en snabb dator med mycket minne.

Vill du klippa långa filmer, oavsett mjukvara, så kräver det också mycket minne. Förutsatt att mjukvaran är sk 64-bitars

och därmed kan hantera allt minne du har i datorn.

Har du ingen mjukvara alls, bestäm dig för den FÖRE du köper en ev dator.

Har ingen aning om kameran är bra, men den har ingen mik-ingång...

/M

Tack så mycket för att ni tar er tid att svara! En X900 blir för dyrt, jag vill bara ha en kamera att prova mig fram med och se om jag tycker det är kul :) Tror till och med jag ska ta och sänka mig till en Canon Legria HF M506 (Canon Legria HF M506 Avancerad videokamera med proffskvalitet). Den har inte heller någon mikingång, men betyder det alltså att det inte finns något ljud alls, eller betyder det att det bara finns ganska kasst ljud? Jag ska köpa en dator till kameran ocskå, men vet inte riktigt hur mycket det kräver av datorn att redigera och hålla på? Har sökt mycket på internet men då verkar det mest handla om när man ska redigera filmer från riktigt bra kameror, så jag är lite förvirrad just nu.

Blir en PC för övrigt tänkte jag, inte någon mac :) Mjukvaran och 64-bitars och sånt vet jag inte riktigt vad som menas med Max_H, kan inget om datorer haha. Menar du typ om jag ska redigera i Sony Vegas eller nått annat? Sry om jag är trög