Jump to content

Hjälp! Problem med att importera material från kamera till dator

vonzipper

Recommended Posts

tjena! Just köpt mig en HVX200E och har ett litet bekymmer då det hära med P2 kort är lite nytt för mig, hur bär jag mig åt för att få in klippen på datorn? Folk säger man måste lägga in via redigeringsprogram osv? Provat googla litegran men inte kommit mig fram till nått vidare resultat! Då jag gör som jag gjort med tidigare kameror att ansluta kameran till datorn och öppna mappen med film filerna så ligger ljudet i en mapp och bilden i en annan och ingen av dom går att öppna i VLC heller, kommer bara upp "VLC har crashat".. Testade att gå via Premiere pro CS5, går fint importera klippen från kameran och in till programmet men hur gör man för att spara ner dom på datorn?! :l

tjena! Just köpt mig en HVX200E och har ett litet bekymmer då det hära med P2 kort är lite nytt för mig, hur bär jag mig åt för att få in klippen på datorn? Folk säger man måste lägga in via redigeringsprogram osv? Provat googla litegran men inte kommit mig fram till nått vidare resultat! Då jag gör som jag gjort med tidigare kameror att ansluta kameran till datorn och öppna mappen med film filerna så ligger ljudet i en mapp och bilden i en annan och ingen av dom går att öppna i VLC heller, kommer bara upp "VLC har crashat".. Testade att gå via Premiere pro CS5, går fint importera klippen från kameran och in till programmet men hur gör man för att spara ner dom på datorn?! :l

Dags att plugga på lite annars.

Adobe Premiere Pro Help | Importing assets from tapeless formats

CS5 http://wwwimages.adobe.com/www.adobe.com/content/dam/Adobe/en/products/premiere/pdfs/cs5-production-premium-p2-p2hd-wfg.pdf

Vadå lägga in hela katalogstrukturen? menar du att jag ska lägga in alla mappar från kameran till datorn? Isf så har jag provat de, men filerna går ju inte att öppna,,,, enda gången jag kan se klippen är då jag kopplar kameran till datorn och öppnar premiere pro och trycker media browser, vet nån om de går spara in klippen på datorn genom premiere pro?........ att de ska vara så svårt få in ett par stackars klipp och spara dom på datorn, tacka vet ja SD kort,,,,

Ni läste inte mina länkar märker jag.

.men ok..

Ja, ni MÅSTE kopiera hela katalogstrukturen med ALLA filer och kataloger. Ändra INGET i katalogen ni kopierat sedan, då riskerar du att förlora ditt material helt. Se det som att det måste vara som en kopia av kortet. Annars funkar det inte.

Vill ni radera klipp i efterhand senare måste det ske via program är byggda för just P2-systemet, eller i kameran.

Filerna är i DVCProHD i MXF-behållare och det finns inget stöd i Windows explorer eller VLC för den delen, att spela upp de filerna likt man gör med t.ex. filerna från en DSLR kamera.

Så för att se dina filer måste du importera/öppna dem i Media Browsern i Premiere. Peka på mappen där du lagt katalogstrukturen från P2-kortet.

Ett annat alternativ är att du letar upp P2-viewer på panasonics hemsida och laddar ner den. Se till att ha installerat P2-drivrutinerna först. P2-viewer är ett program du kan titta och kopiera filer från P2-kort. Minns inte, men borde gå att radera klipp där också.

P2-systemet är i grunden ett "proffs-format" vilket innebär att hantering av filer kan upplevas knöligt för en konsument.

Så än en gång, kolla igenom mina länkar om ni vill behärska kamerans format och redigering.

Håller med Kimster, det är ett Pain in the *ss, men P2 är mycket robust om du gör rätt. I CS5 finns ingen funktion för att flytta filerna från kort till dator (kom först i CS6), men Panasonics egen mjukvara kan göra det (inkl ta bort filer - vilket i tidiga versioner var MYCKET lätt och man fick ingen varning...).

Har du en massa småfiler kan du vid behov importera dem till PPro och köra ut dom som en (1) ny fil utan kvalitetsförlust.

//Max