Gå till innehåll

Enkel mic för max 2000


fredrik_bt

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har en Panasonic NV-GS50 eller någonting med en vanlig 3,5mm micingång. Jag vill ha en bättre mikrofon för att slippa den inbyggda mikrofonen som inte klarar någonting. Har någon nån idé om vad man kan satsa på. Jag är beredd att spendera runt 2000 och jag behöver stativ och bom också.

 

//Fredrik

 

http://www.organizedprime.tk - Free and Original Entertainment

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du lägger till en 500:ing & ger 2500 så kan du få en Röde NT-3.

Den är det bästa jag hittat än så länge i budgetklass, & även om den inte, smått givetvis, kommer upp i klass med Sennheiser´s MKH:serie eller AKG:s Shotgun-mickar, så får man endå tänka på att dom kostar sisådär en 15000 ungefär :-)

 

NT-3:an är väldigt schysst för att den har god frekvensgång, har kondensator-kapsel, & kan utan minsta problem drivas av ett vanligt sketet 9-voltsbatteri.

Länk till kommentar
Share on other sites

Röstar också för Nt3. Blir krux om du skall få pengar över till om också, och stativ. Det billigaste är ju att försöka få tag på nån trasig bom som folk ändå skall göra sig av med. Med lite pill och sågande kan man meka upp dom så dom fungerar halvbra, (halvlängd). Skall du köpa en budgetbom ny så kostar den nog iaf 3000 spänn. Så det är kanske inget alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

[citat=Christian van Caine]Om du lägger till en 500:ing & ger 2500 så kan du få en Röde NT-3.

Den är det bästa jag hittat än så länge i budgetklass, & även om den inte, smått givetvis, kommer upp i klass med Sennheiser´s MKH:serie eller AKG:s Shotgun-mickar, så får man endå tänka på att dom kostar sisådär en 15000 ungefär :-)

 

NT-3:an är väldigt schysst för att den har god frekvensgång, har kondensator-kapsel, & kan utan minsta problem drivas av ett vanligt sketet 9-voltsbatteri.[/citat]

 

Hallå! Jag har ingen vidare erfarenhet av micar osv, är en nybörjare men har läst himla mycket om Röde nt3 på det här forumet, om hur bra och billig den micen ska vara osv...

 

Men är den inte för tung!? Den är skitstor! Ska man ha en mic på en bom så går det vla inte an me en sån jätte?

 

Ska man inte ha micen på en bom så gör man väl inte riktigt rätt heller?

 

Jag hoppas jag har fel...

 

/Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo Nt-3 an är tung och det är ju en nackdel när man har långt spö. Men man får vad man betalar för :) Vill man ha en bra liten lätt mik så finns det hyfsade mikar för en 6-7000 i neuman Km-serien tror jag.

 

Hur du än gör så är det tungt med bom, speciellt när du är exteriört och du har en lång mik så du får ha stor zepp och katt på. Jag försöker alltid hålla bommen så kort jag kan, men det är ofta man får köra med 3-4m minst när man är ute. När man kommer upp på 6-7m orkar man inte så jättelänge, inte jag iaf som inte är så stor :(

Men man får bomma på ett smart sätt också, om man kan så försöker man ha böjda armar som vilar mot bröstet, och bommen så nära kroppen som möjligt, och så går man upp och sträcker mer på armarna när det behövs. Om man kan ta ljudet underifrån så är det iofs mer roddigt om skådespelarna rör sig, men det är fysiskt lättare och man får inte med så mycket stegljud (är ju bra om man nu inte vill ha med dessa) eftersom det som är över huvudet inte låter så mycket :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska testa röde nt3 an på öppet köp, har ändå inte råd med dom dyrare och lättare micarna (typ akg C-461), speciellt inte för en newbie som mig...

 

Ska försöka göra egna vindskydd, vad är en zepp för övrigt? Katt kostar en typ 400:- också?

 

Hm ett problem när man bommar är att man inte kan filma samtidigt :D

 

/yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

En zepp är en förkortning av zeppelinare, vindskydd som stoppar lite vind och gör att man kan snabbt röra miken fram och tillbaka typ :)

http://www.rycote.com/products/windshield/images/Windshield_WS4_000.JPG

Detta är Rycotes vindskydd, jag gillar sennheisers bättre, är svart och känns mer robust.

Vill man ha ännu bättre vindskydd så sätter man på en katt på zeppen.

http://www.rycote.com/products/windjammer/images/Windjammer_WJ4.JPG

Och en katt är ganska dyr, eftersom inte så många tillverkar dom kan dom ta bra betalt för det. En zepp från sennheiser som passar mkh-416 miken kostar 3695kr. Och då är det BARA själva zeppelinaren, inte pistolgreppet eller upphängningen ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...