Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Jag har en Canon 600d (t3i) som jag har spelar in film med. Jag har också en Röde VideoMic, och jag har en del frågor att ställa om dessa:

1. Jag kopplar helt enkelt in Rode mikrofonen i ljudingången på kameran och spelar in. Jag sätter mickrofonen helt enkelt på ON. Men jag märker att det oftast blir väldigt brusigt (i alla fall i inomhus-scenerna). Och jag har kollat upp tester på YouTube där de inte är så.

Här är ett exempel på hur det låter: Slask-Viruset - YouTube

2. Jag funderar på att skaffa en Zoom H1 och har hört att om man "kombinerar" denna med Rode Videomic så får man ett väldigt bra resultat och jag undrar hur det funkar? Alltså sitter Rode micke på kameran ikopplad i Zoom H1 som står någon annanstans eller?

3. Om jag vill koppla in Zoom H1 i Canon kameran så behövs det en såndär "Hot Shoe" adapter. Jag har kollat på internet men hittar ingen svensk butik som säljer sånna. Några tips? :l

Postad

Bruset du hör är nog den automatiska ljudnivåinställningen i kameran. Om du installerar Magic Lantern på minneskortet så kan du ställa in ljudnivån manuellt, mycket bättre resultat då.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...