Gå till innehåll

Adobe production suite CS6 workflow


TheQuo

Recommended Posts

jag sitter på det här paket som innehåller bland annat premiere pro och after effect.

 

För tillfället sitter jag enbart i premiere pro och gör klippning och color correction. Min fråga är det här så smart? ska man kanske klippa i premiere men allt annat ska man göra i After effect eller speedgrade? Ni som använder Adobes produkter hur ser erat arbetsflöde ut.

En sak till jag har filmat ett projekt med min 5D mark II och använt mig av technicolor cinestyle, min fråga: hur tar jag tillvara på all information som finns i filerna? hur/var tycker ni att man ska color korrekta dem?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar börja med att klippa allt i premiere. Sen fixar jag eventuella effekter på de klipp som behövs, i after effects. När allt annat är klart så grade'ar jag i speedgrade och sen renderar jag det från premiere.

 

Jag använder också cinestyle och tycker det går finfint att grade'a i speedgrade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar börja med att klippa allt i premiere. Sen fixar jag eventuella effekter på de klipp som behövs, i after effects. När allt annat är klart så grade'ar jag i speedgrade och sen renderar jag det från premiere.

 

Jag använder också cinestyle och tycker det går finfint att grade'a i speedgrade.

 

Använder du någon form av LUT (eller vad de kallas) när du grade'a? vad är fördelen att att göra det i speedgrade jämfört direkt i Premiere känner du?

Sedan hur gör man om man vill jobba parallellt med After effect, alltså om jag sätter på en effekt på ett klipp i after effect men upptäcker i efterhand i premiere att man vill ändra på det? Jag vet att jag har haft problem med det tidigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har använt LUT i after effects eller premiere en gång, men har inte använt det den senaste tiden. Det är smidigare och skönare att grade'a i speedgrade. Det går mycket snabbare också.

 

Har du testat "replace with after effects composition" för det klipp du vet att du kommer ändra? Det brukar va ganska segt så det underlättar ju om man är helt nöjd med klippningen innan man går in i after effects. Eller om du gör ett lite längre klipp i after effects som du sedan kan trimma ner i premiere.

 

För övrigt så renderar jag ut okomprimerat från after effects och speedgrade om det ska till premiere.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du testat "replace with after effects composition" för det klipp du vet att du kommer ändra? Det brukar va ganska segt så det underlättar ju om man är helt nöjd med klippningen innan man går in i after effects. Eller om du gör ett lite längre klipp i after effects som du sedan kan trimma ner i premiere..

 

Exakt, men det har blivit att om jag vill ändra i effekten senare i after effect så blir det problem med filen i premiere.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lägger du på cinestyles LUT kan du lika gärna filma utan från början. Jag är amatör men gradar sällan i AE, om jag gör det så är det ut i DPX, annars blir det "halva inne" ungefär imo. (speciellt när man arbetar med 8-bit hårt komprimerat dslr-material). Hjulen i prem. cs5 duger gott & lite plugins

 

Vad använder du för plugin

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Jag brukar börja med att klippa allt i premiere. Sen fixar jag eventuella effekter på de klipp som behövs, i after effects. När allt annat är klart så grade'ar jag i speedgrade och sen renderar jag det från premiere.

 

Jag använder också cinestyle och tycker det går finfint att grade'a i speedgrade.

 

Vad blir fördelen med att grada i Speedgrade jämfört direkt i Premiere?

Länk till kommentar
Share on other sites

Speedgrade har, rent tekniskt, i grunden samma kvalitet som PPro (dvs beräkning och rendering i 32-bit float) men är i grunden tänkt för en sak: Professionell grading. Vilket givetvis avspeglas i arbetsflödet bättre möjligheter till uppspelning av flera klipp samtidigt (för enklare color matching), LUT-support, grading layers, Motion Tracking, Masker, etc. Man lär sig inte programmet på 5 min dock...

 

Men man kommer absolut långt i PPro med lite extra jobb.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...