Jump to content

Hur kan jag koppla in mic till min videokamera?

Oseye

Recommended Posts

Har en Sony DCR-SX15 till videokamera, ( DCR-SX15E (DCRSX15E, DCRSX15ES.CEN) : Översikt : Kameror och videokameror : Sony ) och jag skulle vilja koppla in en vanlig mic eller H4 till den då jag inte är helt nöjd med videokamerans integrerade mic. Men såklart finns det ingen ingång på kameran då den är väldigt simpel. Finns det någon möjlighet att koppla in någon slags extern mic via usb-ingång eller liknande? Om inte, vad finns det för andra möjligheter för att förbättra ljudet i kameran? Är det bara att köpa en ny kamera med mic-ingång eller vad föreslår ni? Tacksam för svar.

Du sa att du ville koppla en mikrofon eller en H4 till kameran. Innebär detta att du har en H4? Isåfall koppla in mikrofonen i H4, eller kör bara H4:ans mikrofon, och spela in på den. Synka i datorn! :)

Men då är helt klart klappa att rekommendera!

MVH Anton

Har en Sony DCR-SX15 till videokamera, ( DCR-SX15E (DCRSX15E, DCRSX15ES.CEN) : Översikt : Kameror och videokameror : Sony ) och jag skulle vilja koppla in en vanlig mic eller H4 till den då jag inte är helt nöjd med videokamerans integrerade mic. Men såklart finns det ingen ingång på kameran då den är väldigt simpel. Finns det någon möjlighet att koppla in någon slags extern mic via usb-ingång eller liknande? Om inte, vad finns det för andra möjligheter för att förbättra ljudet i kameran? Är det bara att köpa en ny kamera med mic-ingång eller vad föreslår ni? Tacksam för svar.

! - Du kan inte använd USB till ljudinspelning

1 - Som nämnts ovan, använd H4 om du har en sådan och spela in med den, med eller utan extern mic, och därefter synca. Det finns mycket info på nätet hur man gör.

2 - Kameran du har är väldigt simpel, alltså vi du göra mer och förslag 1 inte är lämpligt bör du titta på en annan kamera.

Tack för era svar! Eftersom jag mest filmar sketcher och liknande blir det väldigt många tagningar och att spela in ljud parallellt och sedan synka blir då väldigt omständigt. Ska fundera lite på det dock. Håller på att spana på en ny kamera så förhoppninsvis ska jag lyckas få tag på någon som är mer lämplig för ändamålet.