Gå till innehåll

5D mark II autoinställningar


TheQuo

Recommended Posts

Jag undrar hur man gör för att kunna kontrollera sin kameras inställningar? Allt verkar vara på auto: auto-iso, auto-shutter, auto bländare m.m. när jag ska filma. Jag har uppdaterat till senaste drivrutinerna 2.0.9. Sedan undrar jag vilket som är den bästa Magic lantern hacket för 5D? Tycker om focus peak som finns i 550D hacket finns det något sådant hack till 5D?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ska ha din 5D på M i vänstra hjulet på ovansidan. Då är den i manuell läge. Sen måste du ha själva On OFF knappen på högsta läget ovanför ON.

Då kan du även ha kontroll över bländaren.

Jag installerade Magic Lanter 2.3 för några dagar sen. den funkar jättebra. Grymma funktioner. Det kostade mig 10 dollar eftersom dom vill att man är "sponsor" för att kunna ladda ner beta "test" versionen. Men den blir gratis om nån vecka. Rekomenderar starkt att du installerar den om du vill få mer kontroll över kameran och få tillgång till funktioner som Canon inte ens tänkt på.

OBS. Senaste Canon mjukvaran för 5D är 2.1.2 vilket krävs för att kunna installera Magic Lanter 2.3

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ska ha din 5D på M i vänstra hjulet på ovansidan. Då är den i manuell läge. Sen måste du ha själva On OFF knappen på högsta läget ovanför ON.

Då kan du även ha kontroll över bländaren.

Jag installerade Magic Lanter 2.3 för några dagar sen. den funkar jättebra. Grymma funktioner. Det kostade mig 10 dollar eftersom dom vill att man är "sponsor" för att kunna ladda ner beta "test" versionen. Men den blir gratis om nån vecka. Rekomenderar starkt att du installerar den om du vill få mer kontroll över kameran och få tillgång till funktioner som Canon inte ens tänkt på.

OBS. Senaste Canon mjukvaran för 5D är 2.1.2 vilket krävs för att kunna installera Magic Lanter 2.3

 

Finns det någon fokus peak eller liknande i versionen du laddade ner? Det fanns i 550D hacket vilket gjorde det lättare att hitta fokus när man filmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp. Det finns det.

 

Vad trevligt :)

Har du lagt in Technicolor Cinestyle också i din kameran? Jag tänkte ladda in den i kameran men det verkar som man behöver eos utility för att göra det och Canon har inte så man kan ladda ner full version utan bara uppdateringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Yes. Cinestyle är installerad. Kör du PC eller Mac

 

Jag kör PC, Blev att jag for hem och hämtade min eos utality cd, som var några mil bort, men det kändes enklast :). Ja fixad också min kamera idag, la in Magic lantern och cinestyle, och drog ut på filminspelning under kvällen.

Det mesta fungerade bra men det som var konstigt var jag kunde inte ställa in på minsta bländare, mitt sigma 24-70 2.8 blev 3.2, mitt 50mm 1.8 blev 50mm 2.0 et.c vet inte vad det beror på. Det som jag tänkte på när jag filmade var att det kan vara svårt att se om bilder är för underexponerat när man har cinestyle. Det skulle vara kul om man kunde på ett snabbt sätt byta mellan två olika picture styles typ Cinestyle och neutral.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...