Gå till innehåll

kriminal/drama


eric.friman

Recommended Posts

Tjenare alla filmälskare! Jag har ett manus som jag har jobbat på. Som jag själv tycker är väldigt smart och bra. Jag är kanske inte så bra på att skriva manus än eftersom det är den första film jag har skrivit! men jag tycker storyn är bra. Den handlar om en kille som en kriminell och han måste svika sitt gäng, eftersom hans flickvän är gravid och de är i behov av pengar.

PS: Jag har fått mycket inspiration av till exempel Quentin Tarantinos filmer. Eftersom min film inte följer en linje utan den hoppar lite i historien vilket jag tycker är ett coolt sätt att presentera en film på! Sedan namnen i filmen till exempel, Herr blå, herr svart osv. Är bara för att jag inte har kommit på bra namn till karaktärerna och heller inte någon titel till filmen.

Eric FrimanFilmmanus1.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Eric

 

Modigt och bra att du tagit dig igenom ditt första kortfilmsmanus!

 

Du har en bra heist på gång. Jag gillade att du kom ut ur scenerna ganska snabbt, och lämnade dem med en liten cliffhanger. Händelserna flödade på och jag läste igenom allt utan att sluta, trots att du behöver fixa en hel del, imho. Om du lär dig formatera manus ordentligt, sätta igång stavningskontrollen och slipa på dialogen kan det här bli en frisk historia!

 

Tyckte inte det var så många hopp i tiden som du gav sken av i ditt inlägg. Det störde inte mig i vart fall, men jag gillar förstås filmerna du refererar till (och Memento ;-).

 

 

Ja, det är okej att gilla Tarantino, det är okej att inspireras av hans filmer (och de som han i sin tur inspirerats av...) och Michael Mann's Heat, men det här är din story och jag tycker den har för många direkta referenser på för kort tid. I vissa fall räcker det att du fixar några detaljer, gör dom mer subtila eller ändra dom till din helt egna grej, men följande ber jag dig revidera:

 

- Herr Gröns tändare som han från sin farfar (Pulp Fiction, Butch's klocka)

- Tortyrscenen, där sadisten njuter av det och sätter på musik (Reservoir Dogs)

- Namnen: Vincent (Pulp Fiction Vincent Vega, Vincent Hanna i Heat) och färgnamnen på rånarna (Reservoir Dogs)

- Herr Svarts diskussion med sin flickvän (Chris Shiherlis/Val Kilmer i Heat)

- Slutscenen där (nästan) alla dör (Reservoir Dogs)

 

Namnen är lätta. Kolla en namnsdagskalender och välj något. De andra kan bli jobbigare att ändra då det påverkar storyn i mer eller mindre utsträckning, men det är det som är tjusningen med att skapa sin story. Man kan, trots att det är jobbigt!

 

 

Formateringsmässigt har du massor att göra. Jag föreslår att du laddar ner Celtx eller Trelby (gratis, open source) och formaterar skriptet där: Action för händelser, Character för karaktärer som talar osv. I det här manuset behövs bara 5 format på texten: Action, Character, Dialog, Shot och Scene Header (möjligen en eller två Parentheticals).

 

Dessa program hjälper dig på vägen, men om du vill göra karriär som manusskrivare ska du lära dig formateringen utan och innan. Köp en bok som Christopher Rileys "The Hollywood Standard 2nd Ed.", och läs på sidor på nätet, som http://www.screenwriting.io

 

Jag ser att du försökt vara konsekvent, vilket är ett plus, men vid något tillfälle har du skrivit INV. istället för INT. och än värre i scen 18 på sid 8, Herr Blå "säger" sin händelse - med din formatering sett ("Karaktär: Dialog"). Om detta är tänkt filmas så fixa formateringen, det är inte svårt när man väl läst igenom. Läs några manus (hm, helst inte Tarantinos, han bryter rätt mycket på reglerna, för att han kan! ;-) på filmer som du sett så du kan börja relatera till hur manus är skrivna respektive hur de gestaltas på film.

 

 

Att stava rätt är viktigt, grammatiken måste också vara bra, men kan tillåtas vara lite mer poetisk. Varför? För att alla som läser ditt manus ska gilla det, förhålla sig till själva storyn, leva sig in i den och beröras av den. Inte bli störda av att det står "väll" istället för "väl", till exempel.

 

 

Graviditeten har du fått hyfsat rätt. Det dröjer oftast 2-3 veckor innan hormonändringar pockar på, men framförallt brukar en utebliven mens göra att klockorna ringer. Googla så hittar du mer, men den här länken räcker nog: Graviditeten vecka för vecka - 1177

OBS: Poängen är att när du skickar ut ett manus för genomläsning ska du inte ha med noter i manuset som "(ändringar kan göras eftersom jag inte har någon aning om veckor i graviditet)". De stör läsningen. Du kan mycket väl ligga inne på din egen fundering, men gör det i ett separat dokument, eller som i exempelvis Celtx, ett program som håller reda på kommentarer vid ett visst stycke. De som läser bör vara schyssta och påpassliga nog att reagera om du har med något som är riktigt fel, och om du är osäker, fråga din mamma eller vem som helst som varit gravid - de vet!

 

 

Förutom formateringen tyckte jag att dialogen var ditt största bekymmer. Det var ofta trivialt och platt, skrivet på näsan. Här några exempel, men du bör gå igenom ALL dialog.

 

Polismannen: Stör jag?

Vincent: Nej för fan, kollar bara igenom gamla fall.

Det börjar bra, naturligt. Men jag hade nog lagt in en kort beskrivning på hur Vincent reagerade när någon kommer på honom när han läser "gamla fall".

 

Polismannen: Aha. Vi har ett mordfall, ett ganska så ovanligt sådant.

Vincent: Ännu ett till vi slängde ju precis en skitstövel i finkan. Du vet den där jäveln som högg ihjäl frugan.

Polismannen (döp honom till något) låter ganska naturlig, förutom att "Vi har ett mordfall" är ju något som händer var och varannan dag i deras jobb, det är knappast en överraskning. Vincent låter däremot som han tänker, inte som han säger. Det hade räckt med ett svar som "Redan?". Allt annat låter inte alls som man skulle säga. Polismannen vet mycket väl att det nyss skett ett annat mord, han vet mycket väl att skitstöveln som Vincent nämner precis slängts i finkan.

 

Vincent: Har alla människor gått och blivit psykfall eller? Ena veckan har en jävel som hugger ihjäl frugan. Andra veckan är det ett gäng personer i ett garage.

Här repeterar du information i samma scen, både om förra fallet som nyss nämnts och om det nya. Redundant och onödigt. Jag tror en mer naturlig respons skulle vara:

		VINCENT
Vilken jävla vecka.

 

Den här dialogbiten var också en kandidat till förbättring:

Herr Blå: Vart kan ha tagit vägen!?

 

Herr Grön kollar på bordet. Där ligger en karta över världen. Där någon har ritat en sjöväg från Sverige till Medelhavet.

 

Herr Grön: Kom och kolla!

 

Herr Lila: Vad är det?

 

Herr Grön: Jag tror att han och flickvännen tänker fly landet.

 

Herr Blå: Vänta nu! Har inte hans flickvän en stor båt som hon har ärvt av sin farsa. Ni vet den som vi var ute och fiska med i somras?

 

Herr Lila: Den ligger ju nere, vid hamnen!

 

De låter som Björnligan i en pilsnerfilm. Sjökartan räcker långt och gör att vi fattar var de är på väg - det är något som visas! Låt publiken göra 2+2 = ..., inte skriva dom på näsan. Och Herr Blås kommentar om att hon ärvt båten av sin farsa? Be någon annan läsa upp det här för dig högt, eller spela in dig själv på t ex en mobil och lyssna. Det låter inte naturligt. Alls.

 

Man skulle kunna göra så här istället:

		HERR BLÅ
Fan! Vi måste hitta dom!

Herr Grön kollar bredvid bordet. På golvet ligger en skrynklig KARTA. Han tar upp den. 

En väg från Sverige till Medelhavet är utplottad med en röd tuschpenna.

Herr Lila dyker upp bakom Herr Gröns axel.

	HERR LILA
Vad är det?

	HERR GRÖN
Vi ska ut och fiska.

 

 

Jag har svårt med trovärdigheten när rånarna stannar värdetransportbilen. De är sedan länge utrustade med skottsäkert glas, varför skulle ett litet gevär från en liten personbil skrämma väktarna i en maffig van, sannolikt bepansrad eller åtminstone förstärkt (särskilt om det är mycket pengar!) som lätt hade kunnat tränga rånarna av vägen? Och det var alldeles för lätt och snabbt att öppna dörren och komma åt bytet. Kolla på filmen "Heat" för hur det kan se ut på ett trovärdigare sätt - men hitta din egen väg för hur det ska gå till. Kapa inte för mycket från Heat i ditt manus nu ;-)

 

 

Slutet lämnar oss med några lösa trådar:

- Vad händer med bossen?

- Vad hände med Polismannen och Vincents konflikt om hans smygporrläsande?

 

 

Du har redan kommit längre än alla dom som säger att du har en idé till en film men inte ens skriver ner den. Lär dig formatera och slipa på karaktär och dialog så kommer du ytterligare en bit på vägen - Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Daac! Tack så hemskt mycket för att du tog dig din tid och skriva. Jag håller med dig i princip allt, och det var nog därför jag la upp detta inlägg för att få tips! Tack så mycket för alla tips och åsikter! Som sagt det är ju ett nybörjarmanus men jag tror ändå den potential ;)! Om man ändrar det du säger. Sedan så är jag egentligen inte så duktig på att skriva överhuvudtaget, jag ville bara se om jag kunde. Jag är mer regissör av mig! ;)

Åter igen tack så mycket!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läste ungefär en halv sida. Ett tips är att du lär dig grunderna för att skriva ett film manus. Sedan också att du använder korrekt svenska och att du slänger blicken, och läser igenom manuset, innan du lägger ut det här. Hårda ord men om man ska komma någon vart måste man lära sig grunderna. Finns böcker och kurser :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...