Bigmackorgen Postad 14 juli 2012 Postad 14 juli 2012 Ni som är av det lite äldre virket på det forumet, kan ni dela mer er av lite erfarenhet? :) När videotekniken var relativt ny i början på 90-talet och första versionen av Adobe Premiere kom. Hur var det att klippa i det 1991 (på mac, senare PC-versionen från 1993), och rättare sagt hur krångligt var det? Hur mycket strulade programvaran? Innan detta program kom ut, vad klippte ni i då? Vilka "nya spännande effekter" kunde man göra i det program jämfört med tidigare? Och hur gick arbetsflödet jämfört med idag? Kan tänka mig att det uppstod en hel del problem med drivrutiner när kameran med film och allt skulle kopplas till datorn. Stämmer det? Snällt om ni kunde dela med er av erfarenheter för oss lite yngre entusiaster. :) PS: Naturligtvis menar jag Adobe Premiere (1.0), för Adobe Premiere Pro fanns inte då. 0 Citera
Pehrbau Postad 15 juli 2012 Postad 15 juli 2012 Hej! Jag får väl räknas som tillhörande de äldre. Jag fick råd att skaffa en PC runt 1993 som hade ca 256MB RAM och en hårddisk på ca 50MB. Är osäker på siffrorna. Jag använde ett videofångar kort och som klarade Hi8. Redigeringsprogrammet var Adobe Premiere 4.2 som då följde med kortet. Kort med programvara fick jag betala en förmögenhet för och som du gissade var det en hel del strul innan allt var insamlat i det format som passade Premiere. Själva redigeringen skedde med en tidslina bestående av ett dubbelspår där man klippte och lade bitarna ordnade med nr 1 överst, nr 2 underst osv. Det fanns ett antal övergångar att välja på. Vad jag minns fanns det inte något vectordiagram eller nivåmeter för justeringar. Att spela från tidslinan var en frusterande process med långa renderingstider. RT var inte att tänka på. Efterhand skaffade jag en SCSI-disk på 2GB som kostade 13.000 kr men var ett rejält lyft när allt fungerade. Jag fyllde på med fler scsi-diskar när jag fick råd. När DV kom ca 1997 och jag bytte kamera så blev hanteringen allt lättare mycket tack vare vassare datorer. Det var en tid som idag skulle kännas som stenålder i jämförelse med nuvarande rendering i bakgrunden och "on the run" där allt sker i RT i stort sett utan avseende på codec eller format. I hast med en hälsning från video-forntiden! 0 Citera
Peus Postad 15 juli 2012 Postad 15 juli 2012 Mitt första "egna" Premiere var 5:an i Windows 95 (kan ha bytt upp mig till Win 98) i början av 1999 tror jag att det var och använde då ett helt nytt Nvidia Riva TNT från Asus med video in och ut som capture kort. Sedermera använde jag även Firewire in med en miniDV-kamera. Datorn i fråga var en Pentium 2:a på 333Mhz, 128mb ram och 6GB hårddisk. Kan säga att miniDV åt verkligen av hårddisken. Uppgraderade datorn med en SCSI CD-brännare som tickade i den otroligt bländande hastigheten 4x4x16 så att jag kunde bränna VCD:er bland annat. Det Pehrbau berättar låter rimligt om än inte siffrorna som sagt, 256mb i ram låter väldigt mycket samtidigt som 50mb hårddisk i förhållande till ramen är väldigt lågt, jag skulle gissa på att det var helt tvärtom, 50mb i ram och 256mb hårddisk, även om detta är lite väl mycket ram för den tiden men tja, inte omöjligt på något sätt. Mvh /Pontus w 0 Citera
Max_H Postad 15 juli 2012 Postad 15 juli 2012 Jag hade använt andras redigeringar innan min första egna, som var en Pentium 1 och följande pryttlar med om jag minns rätt; Premiere 4, Win 95, 133 Mhz, 64Mb ram, 80Mb systemdrive och en SVINDYR Micropolis 2Gb disk. DV fanns inte ännu, så all spelades in analogt med ett Miro DC20 (kostade ca 10.000) via komposit/s-video. - Eftersom man endast kunde spela in till AVI 1, var har jag för mig, filstorleken begränsad till 1 Gb = ca 9 min. Senare gick man över till AVI2 som klarade större filer (Win 95 hade dock FAT 32 = 2Gb spärr som vissa gick runt genom att splitta filerna). - RT-plaback fanns inte ens för raka klipp. Man måste rendera ALLT till en ny fil innan man kunde titta på den. - Senare kom Miro med DC30-kortet som hade "Instant Video" med realtids-raka-klipp playback - revolution. - Bytte senare till ett Digisuite LE (ca 50K) som klarade (1999) i stort sett uncompressed SD-format via komponent. Då i en Dual Pentium II med 512 ram och svindlande 50Gb i en SCSI Raid. 2 lager video, 1 lager grafik och RT slowmotion, proc amp justering, etc. - Körde denna med InSync Speed Razor också, som hade en egenhet att ibland ta bort ALLA ljudjusteringar som gjorts... (alla audio handles = borta). - Sen ritade Canopus om kartan totalt med sina DV Rex/Raptor/Storm-kort. Storm klarade minst 5 lager DV med färgkorr, 5+ lager grafik etc och har fortfarande bästa precisionen för Edit to tape via DV. Roliga grejer: - RT2000 med Premiere 5 hade drivers som krockade med OCR-drivrutinen för HP scanners (den felsökningen tog ett tag). - Efter en hård krasch var en ren ominstallation av Windows inte HELT ovanligt. (Hände några gånger per år) Those were the days... 0 Citera
Bigmackorgen Postad 15 juli 2012 Författare Postad 15 juli 2012 Tack för era svar! Väldigt intressant läsning! Synd att man inte själv fick vara med då och lära sig "den hårda vägen", hade nog varit lärorikt. Kanske borde skaffa något gammalt skräp till dator och experimentera? Vår första dator kom redan 1995-96 och då kostade den 25 000 - En olivetti. :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.