tokjocke Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Har någon koll på om man skulle kunna filma, med tex Nikon D800, och använda en MBP Retina som extern monitor tillsammans med någon listig mjukvara som låter dig styra kameran (rec, stopp, ställa skärpan, testa 2.35 el 1.85 format osv) från datorn och samtidigt tanka in filerna direkt på hårddisken? typ sån här men att den funkar på Mac också: Cinematographer Pro - Learn More Nikons egna program funkar ju om man skall ta stillbilder men så vitt jag kan fatta inte om man vill filma. Jocke 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jag Posted July 1, 2012 Share Posted July 1, 2012 Nikons Camera Control Pro 2 eller sofortbild som är gratis kan kontrollera kameran och se liveview läget har jag för mig. Med en Ninja som spelar in eller Blackmagic Intensity (?) över thunderbolt till din MBP bör väl det lösa sig? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lurban Posted October 8, 2012 Share Posted October 8, 2012 Vad jag vet fungerar Nikon Camera Control Pro 2 inte med Mountain Lion och därmed inte med MacBook Pro med retina skärm, men jag antar att du löst problemet vid det här laget. Ville bara kommentera ifall någon annan vill försöka, eller rent av komit på hur man får det att fungera 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted October 8, 2012 Share Posted October 8, 2012 Jag brukar köra Canon 5D MII med EOS Utility på en Macbook Pro och kan då använda de som monitor och styra kameran... Nikon borde funka likadant tycker man men nån som testat o lyckats får gärna berätta hur dom gjorde. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts