Gå till innehåll

iMac eller datorbygge?


singoz

Recommended Posts

Tack så mycket för all hjälp och alla tips! (Utan er hade detta antagligen gått illa!) :)

 

Har beställt allting nu, och väntar med spänning på alla saker.

Men hade tänkt göra precis som Pablo gjorde med sin überdator (gjorde en tråd där han la ut vilka delar han använt, och lite benchmarks och sådant) eftersom det kommer upp en del trådar här på forumet om hjälp med datorbyggen. Och då kan man ju se lite hur denna presterar om det nu skulle vara någon som vill ha något i samma prisklass. Så min sista fråga är då, vad för "benchmarks" finns det att använda? Vilken ska jag använda? Jag skulle även kunna prova lite renderingstider och sånt.

 

Nu blev allt klyddigt känns det som, men kort och gott:

 

Vilka/vilket benchmark-test ska jag använda mig av?

Och vad vill ni att jag stoppar in i projektet om jag provar renderingstider?

 

MVH Anton! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du klarar dig lätt med en mediadisk. Det är ingen extrem flaskhals att rendera lite färgkorrigeringar och effekter till samma disk som spelar upp mediat. Däremot måste du tänka backup... Vad händer om den enda mediadisken dör?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan. Nu är datorn färdigbyggd, dock är inte adobe-programmen installerade än, men en fråga sålänge. Hur ska man lägga upp hårddiskarna? Jag har ju en SSD och en "vanlig". Operativsystemet ligger på SSD:n och där ska väl adobe också ligga? Men, eftersom detta är den primära hårddisken så läggs ju allt där, alla filer jag laddar ner, och när man installerar program så läggs de automatiskt på den. Och säkert en massa annat. Men någon som vet hur man kan ändra detta eller hur man ska konfigurera saker?

 

MVH Anton.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Datorn går hur bra som helst. Är väldigt nöjd!

 

Grovtestade (för mig) den för några dagar sen, kommer inte ihåg precis vad jag gjorde, men höll på med Premiere Pro och spelade upp något där, samtidigt som photoshop och 3d-saker i After Effects, samtidigt som jag höll på med färg i davinci samtidigt som jag konverterade ett antal klipp. Allt detta utan att jag märkte minsta lilla lagg eller hack. Realtime-uppspelningen på både Premiere och Davinci fungerade utmärkt samtidigt. Testade nog aldrig att starta After Effect då.

 

Har verkligen inget att klaga på! :)

Vad är dina planer för datorn då?

 

Men som sagt har någon några tester jag kan göra så jag kan visa lite resultat eller så?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Det låter bra! Jag ska använda den till allt möjligt i produktionskedjan har jag tänkt; klippning, grading, 3d-modellering etc. Och det låter ju onekligen som att det funkar fint! Hur pass mycket låter datorn med fläktarna osv? Alltid skönt att ha lite tystare dator, men blir ju svårt när man vill ha kraft också.

Här har förresten High1ander startat en tråd med benchmarks om du vill jämföra med andra uppsättningar: http://forum.voodoofilm.org/datorteknik/33411-after-effects-cs5-benchmark.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Datorn är faktiskt ganska tyst, jämfört med många av mina kompisars. Kom på en sak som är mindre bra med just min setup. Ramen till mina fläktar är runda, den ska vara fyrkantig, annars passar den inte riktigt med chassit. (DVS, de flesta fläktar skulle funka).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...