Gå till innehåll

Nvidia 600-serien i Premiere CS6


Peus

Recommended Posts

Hej ett par frågor lite smått akut då jag är i fagorna att lägga några beställningar på redigeringsburkar.

 

1. Ja som titeln lyder, funkar t.ex. 670 och 680 kort för CUDA acceleration i Premiere CS6 (och AE CS6) och om inte, kommer stöd?

Ser inget stöd på Adobes sida men har förstått att den inte alltid är helt överensstämmande med verkligheten: Movie editor, DVD editing software | Adobe Premiere Pro CS6 - Tech specs

 

2. Hur står sig ett 670 mot ett 570 eller 580?

 

Tusen tack för svar, som alltid.

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Finns stöd för 680 i senaste AE updateringen After Effects CS6 (11.0.1) update

2. ppbm6 har inte lagt upp några resultat ännu, men det finns ett par 600-kort bland PPBM5 Benchmark resultaten. Har sett någon annan jämförelse som jag inte hittar nu där 680 inte riktigt nådde upp till 580. Med officiellt stöd blir det kanske bättre. Sen har 680 fördelen att det drar ca.20% ström.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack!

 

1. Så inget 600-kort stöds alltså av Premiere.

2. och 670 stöds inte av After Effects.

3. 600-korten verkar därtill ha sämre CUDA/Open-CL prestanda än 500-serien?

 

Är det rätt uppfattat?

Konstigt, konstigt, speciellt eftersom det utökade minnet borde göra sitt till om inte annat.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

nVidia 680 med Kepler tech är integrerat och certifierat för AE CS6.01.

nVidia 680 är för test för Premiere Pro CS6. (Support kommer troligen utan Kepler)

 

Alla tester som gjort internt (vi kollar hur många millisekunder en given effekt tar att rendera), och de resultaten visar att nVidia 680 (med 2Gb vram) är 0.8 - 2x snabbare än Quadro 6000 i Premiere Pro.

Resultaten varierar beroende på vilken effekt som används och slutresultatet renderat till en fil kan givet skilja lite. Det tar ett tag att testa kort från 22 olika tillverkare...

 

670 kommer säkerligen att fungera via sedvanliga metoder. ;)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Open CL, stödjer Premiere Cs6 Open CL (d.v.s. även AMD kort), eller endast själva implimenteringen i CUDA?

Finns det stöd för ren Open CL så leder AMDs kort rätt kraftigt just nu rent prestandamässigt vad jag förstått av diverse tester av andra program, eller svamlar jag nu?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag fattat så är det så att CS6 har stöd för OpenCL på Mac (för att Apple inte har CUDA-möjligheter på någon av sina bärbara leksaksdatorer). Men att OpenCL presterar sämre än CUDA.

 

Och rent generellt är CUDA oerhört mycket kraftfullare än OpenCL. Vad spelar det för roll att OpenCL är öppet när plattformen du rullar det på och programmet du använder det med är låsta? Själv är jag FÖR öppna saker men det är rätyt poänglöst om det öppna är inlåst från alla håll. Så jag väntar fortfarande på CS7 för Linux i en helt öppen lösning med Live-prenumetration liknande lösningen LightWorks har nu. ...men det kommer ju inte hända i första taget. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej dom ser ju onekligen rätt bra ut! Funkar att köra Windows på.

 

Intressant det där. Det skar sig ju så in i helvete mellan Steve Jobs och Nvidia. Det måste ju vara hans frånfälle som gör att Nvidia är tillbaka på plattformen. Bra för Mac-fo9lket. Om dom bara fimpar App Store så kanske dom är tillbaka i spelet snart igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det skar sig ju så in i helvete mellan Steve Jobs och Nvidia. Det måste ju vara hans frånfälle som gör att Nvidia är tillbaka på plattformen.

 

Jag har bytt mitt nVidia-kort 3 ggr i min (3 år gamla) Macbook Pro.............overheating

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...