amazon Posted June 10, 2012 Share Posted June 10, 2012 Hur fungerar detta? Alltså hur uppgraderar man? Canon 5D Mark II 24P Firmware Update Today! » cinema5D news 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GutteG Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Man laddar ner uppgraderingen från kamerans supportsida på Canons webplats för att få senaste versionen. Packa upp filen, det finns instruktions-pdf medskickad, men kortfattat lägger man antingen in .fir-filen på minneskortet och kör uppdateringen från kamerans meny eller så kopplar man kameran till datorn och kör eos utility och uppdaterar. Viktigt att ha ett välladdat batteri i båda fallen. På egen risk kan man även fundera att prova MagicLantern Magic Lantern Firmware Wiki, ska vara en ny version till 5DmkII på G. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amazon Posted June 11, 2012 Author Share Posted June 11, 2012 Tack för svaret GutteG! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoNoize Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 Det här har jag aldrig riktigt fattat. 5D MKII har väl inte äkta 24fps, det är väl 23,976 bara och det var väl det som dom uppdaterade till år 2010? Om jag nu har helt fel och det har funnits en 24fps firmware uppdatering där ute hela tiden...... dåååå 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoNoize Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 Och om det nu verkligen är 23,976 dom menar, varför skriver dom då 24?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oller Visuals Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 ---- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoNoize Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 Jo det är ju det jag tycker är dåligt. Eftersom jag som många andra vet att det är skillnad mellan 23,976 och 24 så borde rena lögner få marknadsföras. Däremot vet jag väl inte så exakt varför man använder 24 i film, men det ger väl en mer filmisk känsla om jag har förstått rätt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 Jo det är ju det jag tycker är dåligt. Eftersom jag som många andra vet att det är skillnad mellan 23,976 och 24 så borde rena lögner få marknadsföras. Däremot vet jag väl inte så exakt varför man använder 24 i film, men det ger väl en mer filmisk känsla om jag har förstått rätt. Anledningen till att filmer som man ser på bio motsv. använder 24 bilder i sekunden härstammar långt tillbaka till 1920talet då ljudinspelning på film var något nytt. Tidigare hade man haft olika hastigheter på stumfilmer, allt från 16-23fps, beroende på årtal och studio. Man spelade in i en hastighet och kunde spela upp i en annan. Men när ljudfilm introducerades kom man överens om att 24 bilder i sekunden var det som var det billigaste men ändå tillräckligt snabbt för att ljudet skulle låta bra. Dyra utrustningar byggdes för 24p-standarden, och väldigt lite har ändrats då standarden håller än idag. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoNoize Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 Anledningen till att filmer som man ser på bio motsv. använder 24 bilder i sekunden härstammar långt tillbaka till 1920talet då ljudinspelning på film var något nytt. Tidigare hade man haft olika hastigheter på stumfilmer, allt från 16-23fps, beroende på årtal och studio. Man spelade in i en hastighet och kunde spela upp i en annan. Men när ljudfilm introducerades kom man överens om att 24 bilder i sekunden var det som var det billigaste men ändå tillräckligt snabbt för att ljudet skulle låta bra. Dyra utrustningar byggdes för 24p-standarden, och väldigt lite har ändrats då standarden håller än idag. Att 24p har använts så pass länge var förvånade mig! Kul att få reda på lite historia! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts