oep Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Tjena, CS6 uppgraderade sig hos mig idag (har kört det i ca 1 månad, ej Creative Cloud). Det var en ren katastrof. Nu har programmet introducerat mängder med störningar i .MXF-filerna från min C300. Inga effekter är pålagda på klippen. Varje gång programmet öppnas börjar den med Conforming, trots att det redan gjorts. Något jag aldrig sett tidigare. Filerna var importerade i projektet innan uppgraderingen och då fungerade de klockrent... Däremot gör den inget alls med .MOV-filerna från 5Dn vi också filmade med. Felet kommer dessutom och går i varje fil, helt plötsligt funkar det - sen nästa gång jag spelar klippet är det fullt med störningar. Någon som drabbats av liknande? Jag har kontaktat Adobe om det men ibland tar det ett bra tag innan de svarar... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oep Posted June 6, 2012 Author Share Posted June 6, 2012 Fick precis svar från en av mina kontakter och här verkar Adobe har sjabblat duktigt. Det är ett känt fel och drabbar även XDCAM, se Adobe Forums: Problems with XDCAM EX Footage Nu får vi hoppas på en snabb åtgärd från deras sida. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Will check. Btw: Fungerar dem i 5.5.2? //M 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oep Posted June 6, 2012 Author Share Posted June 6, 2012 Yes, testade dem i CS5.5.? och de fungerade utmärkt där. De fungerade även i CS6 innan den blev 6.0.1. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Ok. (Endast) om du har tid, kan du avinstallera Premiere Pro, installera om endast 6.0 och se om det fixar det. Och gärna ta med en lista på din konfig. Tack för hjälpen. //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oep Posted June 7, 2012 Author Share Posted June 7, 2012 Ska försöka hinna med att testa det lite senare idag... Testade igår med att ta bort all media cache som en betatestare hade gjort och nått framsteg genom, men det fungerade inte för mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Ok. Vore super om du hinder testa. Hittar du ett sätt att återskapa problemet, ännu bättre. Om så är fallet och du kan dela en fil, skicka ett PM så får du en FTP adress. //M 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oep Posted June 7, 2012 Author Share Posted June 7, 2012 Har börjat avinstallationen nu, så får vi se vad det ger för resultat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oep Posted June 7, 2012 Author Share Posted June 7, 2012 Har installerat om nu och det hjälpte inte vad jag kan se. Däremot får jag inte problem på tidslinjen men hover scrub och source är packade med visuella fel i filerna efter import. Nu har jag alltså felen i 6.0.0 vilket jag inte hade innan i 6.0.0 innan jag uppgraderade till 6.0.1. Vi har även testkört klippen från kameran på annan utrustning för att se att det inte finns några fel i .MXF filerna och de gick igenom felfritt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Ok. (Scheisse) Tack. //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oep Posted June 7, 2012 Author Share Posted June 7, 2012 Provade att rensa media cache igen och nu blir det fullt med fel vid hover scrubing men verkar bli bra på tidslinjen. Måste testa mera imorgon bitti. Inge kul alls detta. Har haft ett stort förtroende för Adobe som helt klart rasar just nu. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 ... Har haft ett stort förtroende för Adobe som helt klart rasar just nu. öh? missförstår dig kanske men, alltså.. Ny kamera/format, ny programvara, brukar oftast innehålla en del barnsjukdomar. Gäller typ, alla mjukvaror. Varför såga ett förtroende så snabbt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Det är jäkligt tråkigt när det händer, men det händer alla mjukvarutillverkare inkl Adobe, Avid, Apple, Autodesk, Nuke (och det är faktiskt INTE för att jag jobbar på Adobe som jag säger det). Jag har varit med om enormt buggiga versioner av alla ovan nämnda produkter under min tid som Avid / FCP ÅF - i livet innan Adobe... Men visst, faktum kvarstår att det just nu är tydliga problem med CS6.01 och c300 (m fl), om än svåra att hitta den direkta orsaken till, men det är ett antal som jobbar med detta just NU. Ännu underligare är att just LRTV satt och klippte med c300-filer (under Canon ProSolutions) i CS6 på en Mac utan problem alls - typ dygnet runt i två dagar... Men, CS6 är 1 månad gammal - bare with us... //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oep Posted June 7, 2012 Author Share Posted June 7, 2012 @Kimster, det är precis så här förtroende fungerar. Det tar lång tid att bygga upp och går snabbt att tappa. Jag sa också att det rasar, inte att det är borta. Jag gillar Prod Premium, kommer antagligen att fortsätta göra det om inte detta drar ut på tiden. Det är inte heller något nytt format, XDCAM har funnits ett tag vettu och även MXFen har varit i drift i ett antal år. CS6 är ju inte heller det "nytt" med all kunskap från tidigare versioner. Det jag har svårt för när det gäller Adobe, vilket också visar sig i detta case, är deras brist på kommunikation. Hade det inte varit för Max hade jag varit osäker på om Adobe prioriterade problemet. 0 respons på deras forum och noll återkoppling på mitt case hos deras support i ett läge som bara kan beskrivas som totalt driftstopp, tur att jag har CS5.5 kvar på en station. Max, att LRTV har kört under CPS är ingen som helst hjälp för min del...men jag uppskattar mycket att du engagerat dig i detta problem. Vi hoppas på en lösning snart och jag förstår att det är en mycket komplicerad felsökning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 @Kimster, det är precis så här förtroende fungerar. Det tar lång tid att bygga upp och går snabbt att tappa. Jag sa också att det rasar, inte att det är borta. Jag gillar Prod Premium, kommer antagligen att fortsätta göra det om inte detta drar ut på tiden. Det är inte heller något nytt format, XDCAM har funnits ett tag vettu och även MXFen har varit i drift i ett antal år. CS6 är ju inte heller det "nytt" med all kunskap från tidigare versioner. Det jag har svårt för när det gäller Adobe, vilket också visar sig i detta case, är deras brist på kommunikation. Hade det inte varit för Max hade jag varit osäker på om Adobe prioriterade problemet. 0 respons på deras forum och noll återkoppling på mitt case hos deras support i ett läge som bara kan beskrivas som totalt driftstopp, tur att jag har CS5.5 kvar på en station. Max, att LRTV har kört under CPS är ingen som helst hjälp för min del...men jag uppskattar mycket att du engagerat dig i detta problem. Vi hoppas på en lösning snart och jag förstår att det är en mycket komplicerad felsökning. (lite OT och inget som hjälper dig med problemet. Ber om ursäkt för det) När ett format skapas i en (ny) specifik kamera, bör det inte antas att det är exakt samma som ur en annan kamera. Att formatet heter samma innebär (tyvärr) inte att det är tekniskt exakt samma. Codecs är lite djävulens verktyg ibland. CS6 är, eller bör, precis som CS5 CS4 CS3 CS2 osv. behandlas som "nya" program. Vissa mer, vissa mindre, omskrivna eller förändrade. Jag önskar dock verkligen att din filosofi hade vart verklighet med att "all kunskap från tidigare versioner" löst det, men icke. Men, brist på kommunikation, check! Sådant är dåligt och är en faktor som kan rasa vilket förhållande som helst. Det köper jag fullt ut. Surt, och företagen tappar förmodligen en hel del användare "bara" på att de inte klara bemöta i rätt tid eller på rätt sätt. Jobbar själv med ämnet kommunikation på omfattande nivå och vet om hurt hårt det kan slå. Hoppas Max kan minska den effekten. ...ska inte gå vidare med OT nu, det är inte trådens ämne. :) sorry igen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oep Posted June 8, 2012 Author Share Posted June 8, 2012 Det är ingen fara med lite OT, just nu väntar jag på Adobe - någon form av återkoppling från dem. Igen är det ju så att XDCAM EX inte är nytt och vad det gäller MXF så är det inte antaganden. Ovanpå ska ju också läggas att det gick som tåget i CS 6.0.0 (innan uppgraderingen, nu funkar ju inte det heller längre). CS6 är inte skapat från ett blankt papper. Det är baserat på många tidigare versioner och och Adobes djupa kunskap kring NLEs. Sen är vissa delar mer eller mindre omskrivna och uppenbarligen är det någon förändring i CS 6.0.0 -->CS 6.0.1 som blivit upphov till bekymmer med två mycket kända och länge nyttjande format. Jag har bisått i felsökandet med en rejäl mängd material, ur en tämligen egoistisk vinkel - jag behöver komma vidare igen och saker jag betalar för vill jag ska fungera. Det gäller allt från mina bilar till diskmaskinen och också även CS 6.0.0/1. Saker går fel ibland - det är inga problem. Det löses bäst genom felsökning och kommunikation. Jag är tyvärr lite osäker på det första och saknar i princip helt det andra. Stort tack till Roger (LRTV) Max, de är två personer som tagit kommunikation på stort allvar och förstått vad det betyder för mig som användare. Kanske ska Adobe Sverige lägga med en liten lapp i fortsättning om att "hjälp och engagemang får du som användare genom Voodoofilm.org", det hade varit något det! :) Nu hoppas vi på en snabb lösning! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted June 12, 2012 Share Posted June 12, 2012 Uppdatering: Vi vet varför det händer, nu ska det bara fixas också (det är tredjeparts-relaterat). //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.