Cia Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Vi håller på med en film med Mörksuggan i som är ett lokalt väsen uppe ifrån Rättvik i Dalarna. Ni kan se en skymt av den på affischen här nedan. Enligt sägen så kan den se ut som en svart katt eller som en uggla. Den är det som du ser i övonvrån men inte vet riktigt vad det var. Den äter gärna upp barn som stannat ute förlännge på natten eller kanske bara vägen så att du inte hittar hem. NU till frågan hur låter den? Det jag tycker passar bäst hitills är ett aligatorljud, men är inte riktigt nöjd med det. Den måste låta hotfull och läskig. Har ni några förslag på vad jag kan ta för ljud? http://farm9.staticflickr.com/8161/6983017312_d523739dff_b.jpg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Jag gillar alligator-vrål, men dom är väldigt påtagliga. Om odjuret ska vara ett mer okänt djur som gömmer sig i skuggorna så hade jag lekt loss mer med ganska hård design i det lägre registret, så man kan gömma det mer bakom övriga bakgrundsljud. Är det här vad jag tror det är så är skräcken baserad på att man inte vet vad man har emot sig & därför inte kan förbereda sig på hur man ska skydda sig, då bör ljudet följa samma princip. Faktum är att simpla tass-ljud kan vara mer effektivt än ondsinta monsterljud då de inte ger bort någonting om vad som väntar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quantum Posted May 13, 2012 Share Posted May 13, 2012 Själv föreslår jag valrossen. Hannen kan variera sig mellan ett visslande läte för parning som påminner om valsång, eller vråla/ryta väldigt djupt för att avskräcka. Sea World - Walrus Sounds - YouTube 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cherryfields Posted May 13, 2012 Share Posted May 13, 2012 Hejsan! Jag håller med Christian van Caine fullt ut. Hur långt har ni kommit med filmen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maria Film i Dalarna Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 Hej Cia! Om du vill ha fler tips kan jag länka till den här tråden på Film i Dalarnas Facebook-sida, kanske nappar någon. Affischen ser mycket lovande ut - du anmäler väl filmen till Dalarnas Filmfestival? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cia Posted May 18, 2012 Author Share Posted May 18, 2012 Valrossen var ett riktigt bra alternativ! :) Filmen är färdig klippt vi håller på med ljud och färgkorrigering. Bra förslag Maria du får gärna länka den. Tyvärr är den för lång för att få vara med i Dalarnas Filmfestival ;( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maria Film i Dalarna Posted May 21, 2012 Share Posted May 21, 2012 Då hoppas vi få se den i något annat sammanhang! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts