Gå till innehåll

Röde videomic pro vs Röde ntg-2


yooonis

Recommended Posts

Hej!

 

Ska göra film snart och vill ha en mic för att få bättre ljudupptagning/kvalité på filmen.

 

Jag har en Canon 60D och vill köra ljud direkt in i kameran så det blir sync med direkten.

 

Vad jag undrar är vilken mic har bäst kvalité? Dom är nästan lika dyra ju så priset spelar ju ingen roll.

 

Är det ingen speciellt stor skillnad så köper jag videomicen eftersom den är minst i storlek.

 

Några tankar, kommentarer uppskattas om ni har =)

 

Ha det bra!

 

*Glömde nämna att jag vill göra "vanlig" spelfilm, alltså drama film - där jag enbart koncentrera mig på att spela in dialog och utesluta miljöljud

så mycket som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Videomicen passar bättre på kameran och NTG-2 på bom men det går att använda Videomic på bom också. Sen så har ju videomic 3.5mm kontakt vilket passar 60D direkt medan med NTG-2 så behöver du en adapter av något slag, antligen en enkel kontaktadapter som den här:

XLR-hona > Minitele 3.5mm - Lindqvist Radio & tv

eller en mer avancerar XLR-box:

XLR-Adapters - Lindqvist Radio & tv

 

Sen kan du ju välja att spela in externt istället om du kan låna/känner någon med en Zoom H4/H4N eller liknande med XLR-anslutning. Då använder du stödljudet som är inspelat med den interna miken i kameran för att synka bilden med ljudet efteråt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej StenR!

 

Jag borde kanske ha precisierat mig lite mera. Jag vill filma utan bom (kan tyvärr inte annat) och jag har faktiskt en Zoom H4N, men när jag spelade in film med den sist blev jag helt utmattad och galen när jag skulle synca allt i efterhand och "rigga" apparaten osv, det tog ju extra tid. Därför vill jag gärna ha något som syncar direkt. Vi är inte så många som filmar heller och jag filmar med folk som egentligen inte vill vara med (jag tvingar dom hehe) så filmningen måste gå fort och smärtfritt =/

 

Vet att NTG-2 har adapter och batteri så därför jag funderat på att skaffa den istället men som du säger Videomic pro är ju utformad för DSLR.

 

Njae, vet att Zoom H4N med XLR ljud och 48 phantom power producerar väldigt bra, rent ljud... men... som sagt, måste kompromissa =(

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du filmar utan bom och gör drama så skall du väl ändå eftersynka, antar jag? Då duger videomic pro gott. Kan gå hyggligt med interna mikrofonen också att få ett halvdugligt stödljud.

 

Det beror ju på ambitionsnivån och resurserna. Om man gör ett intimare drama inomhus i tyst miljö så kan det bli rätt så bra ändå. Jag gjorde en kortfilm med både internt ljud och med Zoom H1 med kameran nära skådisarna men det blev faktiskt helt ok ljud med den interna miken. på det avståndet (om man har manuell ljudnivå).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...