HamGamgi Postad 30 september 2012 Postad 30 september 2012 David: AF100 var också en grym/unik kamera på sin tid men dåliga sales. Mitt inlägg var mer av en situationsanalyst och inte åsikt. Raw is the shit. Skitgrym kamera. Skulle gärna ha en. Jag tror fortfarande utvecklingstadiet har fallit på grava missar som EF mount, internt batteri, inget moirefilter, osv. Liten knuff, stora effekter. Ja, det kommer ny firmware. Ja, det kommer m/43 mount. Too little, too late. Hoppas jag har fel givetvis -- kul om de kan sälja kameror, annars lär de inte göra några fler. Vilket ju suger. "Totalsågning" = Folk läser alltid mellan raderna. Lite negativ publicitet av opinionsbildarna får stor påverkan. Konsumtion är ett socialt fenomen, speciellt den dyrare sorten. Räkna inte med att folk fattar beslut på nyktra grunder. ;) Märk väl, jag säger inte att kameran är dålig. Jo, känns ibland som de inte riktigt vet vem de gör kameran för. Men jag hoppas att den kommer hitta sin plats, skillnaden mot AF100 är att BMCC kostar hälften så mycket samt inte jobbar med den hemska AVCHD-codecen. Priset avskräckte många "amatörer" och AVCHD avskräckte proffsen. Men det är som du säger, svårt att säga exakt hur den tas emot. Om du vill låna finns det förhoppningsvis en här i Skövde snart :) 0 Citera
singoz Postad 30 september 2012 Postad 30 september 2012 Jag tror kameran kommer bli ett perfekt alternativ för DSLR-filmare som vill ta steget upp. Den är klart dyrare än en dslr (utan en massa tillbehör då), så den skrämmer amatör-amatörer, därför tror jag kameran köps av amatörer och independent filmskapare som vet att det tar tid att skapa film, och är redo att lägga den tiden på att göra alla nödvändiga steg som tillkommer med denna kameran. DVS, jag tror att kameran kommer att bli perfekt för folk som idag kör dslr, men känner att de är redo för lite till. 0 Citera
High1ander Postad 30 september 2012 Postad 30 september 2012 Jo, känns ibland som de inte riktigt vet vem de gör kameran för. Men jag hoppas att den kommer hitta sin plats, skillnaden mot AF100 är att BMCC kostar hälften så mycket samt inte jobbar med den hemska AVCHD-codecen. Priset avskräckte många "amatörer" och AVCHD avskräckte proffsen. Men det är som du säger, svårt att säga exakt hur den tas emot. Om du vill låna finns det förhoppningsvis en här i Skövde snart :) AF-100 var ganska dålig också på dynamiskt omfång. Men den var ändå prisvärd. BMCC verkar riktigt bra för just indiefilmare, dokumentär och green screen. Det man måste fatta dock när man börjar med den är SSD-kostnaden och lagringskostnaden blir mycket högre än att köpa och köra på DSLR med billiga CF/SD-kort. Jag funderar på att just köpa kamera sen, och då verkar BMCC vara perfekt för mig, då jag verkligen bryr mig om dynamiskt omfång och RAW. Men det blir lite så då man väl filmat på film och är van med 13 stop av dynamiskt omfång, och att jag hållt på med RAW i fotokameror sen 2005. Jag tror nog många kommer ha BMCC som ett komplement till DSLRs eller kanske en Scarlett, det är iaf ingen nybörjarkamera. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.