Gå till innehåll

Kompakt/semiprokamera för filmning?


manutd

Recommended Posts

Hoppas att detta är rätt del i forumet. Annars får mod flytta tråden.

 

Hur som helst...

 

 

Jag är ute efter en liten och smidig kamera för att främst filma konserter/inomhusspelningar med.

Tyvärr så är videokameror allt som oftast inte tillåtna.

 

Anslutning av extern mic kan ju kanske vara en fördel för bättre ljudupptagning/kvalité(?)

 

Nu har jag tyvärr rätt dålig koll på vad dagens kompakt-/semiprokameror har att erbjuda när det gäller filmning.

 

Skulle därför uppskatta tips/förslag/synpunkter/åsikter om detta.

 

Alt. kan jag tänka mig en liten videokamera...

 

mvh manutd

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är alltså ute efter en "vanlig" digital kompaktkamera? Sony HX9V ska vara bra, har själv den bulkigare varianten av typ samma kamera, den är bra och HX9V är nästan bättre vad jag sett från video-inspelningen i den.

 

Tanken är att man ska kunna ta med den överallt :)

 

Så en kompakt, smidig semi-pro eller en liten dv-kamera som man kan ha i fickan.

 

HX9V ser ju ut att vara den bästa kompaktkameran när det gäller film idag iaf. Har själv spanat in den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tanken är att man ska kunna ta med den överallt :)

 

Så en kompakt, smidig semi-pro eller en liten dv-kamera som man kan ha i fickan.

 

HX9V ser ju ut att vara den bästa kompaktkameran när det gäller film idag iaf. Har själv spanat in den.

 

Du kan ju kika på de jag täckt upp om HX100V här nedan. Det är ju en stor kamera, men som sagt med väldigt lika teknik inne i huset. Video bör se ungefär lika ut, bilder bör inte vara extremt mycket sämre. Det är ju lite större optik, och det är väl den enda skillnaden du faktiskt kan märka på slutresultatet i förhållande till HX9V.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Kan ju säga så mycket, att jag tjafsade i nästan ett år på detta forum om vilken kamera som var bästa alternativet - ända tills det bästa alternativet bara uppenbarade sig för mig. Så att du tröttar ut oss/dem än är nog ingen fara! ;)

 

Hur som helst så kikade även jag på Panasonicen, jämte Sony så fanns det två brister, dels hade den ingen fysisk zoom/fokus-ring och dels så var den tusenlappen dyrare. Varpå jag alltså köpte Sonyn. Jag har gjort en video med mer optimala inställningar som du kan kika på om du vill, dock måste sägas att fokusringen inte är mycket för världen alls när det kommer till video, till foto är den dock väldigt användbar!

 

Video:

 

Lycka till vidare i ditt val! :) Har du nå speciella frågor så bra fråga, har koll på de flesta kameror i din budget som finns på marknaden just nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...