Johe Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Hej, som det står i topic så undrar jag om det finns nåt teleskopskaft med någon platta/fäste (där man kan ha kameran) som håller sig horisontellt när man höjer och sänker skaftet? har några Idéer hur det ska fungera då jag kan bygga det själv i verkstan men det känns lite primitivt än så länge.. så vet någon om detta finns eller om någon har byggt nåt liknande? TACK 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBlue Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Menar du att den ska hålla ett visst gradtal hela tiden? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johe Posted March 27, 2012 Author Share Posted March 27, 2012 Menar du att den ska hålla ett visst gradtal hela tiden? Ja, alltså den ska vara rörlig och hela tiden vara i vågrätt hur man än höjer/sänker skaftet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBlue Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Jadu, det kan nog bli lite svårt... Tex RC helikoptrar använder ju ett gyro som gör att de är horisontella, men vet inte hur de ska lösas på de sättet du beskriver. Har du sett de någon annanstans? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GutteG Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Relativt enkelt att få plattan att hålla sig i samma läge. Antingen har man två parallella rör (alt. rör + vajer) som är monterade i plattan och i ett fäste men det är kanske inte. För teleskopskaft skulle jag antingen använda mig av en kulled och göra så att tyngdpunkten för kamera och platta befinner sig under denna (med hjälp av motvikter) eller en Gimbal-(Cardan)konstruktion (i princip samma princip som med kulleden). Googlar du på gimbal så kan du hitta flera som byggt själva. Kanske inte precis som du tänker dig, men det kan nog vara bra inspiration 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBlue Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Tänker du typ som en Jib GutteG med vajern åde? Känner själv att de skulle bli väldigt opraktiskt. Han ska hålla i det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GutteG Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Föll visst bort några ord... "men det är kanske inte så praktiskt för din situation." skulle det stå. Så det var min tanke också. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts