Gå till innehåll

Insikt - Kortfilm


odelberth

Recommended Posts

 

Här är min kortfilm jag har hållit på med de senaste 3-4 månaderna.

Alla skådespelare är vänner till mig och jag har skött allt bakom kameran förutom musiken!

Hela filmen är filmade med eos550D och den utspelar sig i Stockholm söderort. Kom gärna med kritik!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Gillade introt men sen tappade du mig direkt..orkade inte kolla färdigt utan skummade mig bara igenom. Kändes onödigt lång. Försök att skala bort allt som inte leder historien framåt. Alltså fråga dig själv varför just detta klippet ska vara med? Gillade dock att du experimenterade med fokus. Ett annat tips är att skriva en längre beskrivning till filmen så man vet vad den handlar om. Är extra viktigt då filmen är lite längre;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej tack, kul med kritik. Vilka scener var det du tyckte var onödiga och ej ledde historien frammåt?

 

Jag själv anser att varje klipp inte behöver leda historien frammåt och vara så betydelsefullt, det gör det hela så uppenbart och det kan ibland bli löjligt då vissa scener endast är där för att just leda historien frammåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte det var en bra film! Kanske var den lite förutsägbar, men snyggt filmat och klippt. Använde du bara en kamera? Jag skulle ev vilja veta lite mer vem "uteliggaren" var, lite om hans historia osv, men annars riktigt bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag själv anser att varje klipp inte behöver leda historien frammåt och vara så betydelsefullt, det gör det hela så uppenbart och det kan ibland bli löjligt då vissa scener endast är där för att just leda historien frammåt.

 

 

Ju mer varje klipp är av värde för historien dessto bättre blir det. Annars riskerar det att

bli meningslöst och vem vill se en meningslös film? Det slösar ju bara ens tid.

 

Om man får det att verka uppenbart har det inget med hur meningsfullt varje klipp är,

då handlar det om hur man berättar historien och hur man missbrukar klyshor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej tack, kul med kritik. Vilka scener var det du tyckte var onödiga och ej ledde historien frammåt?

 

Jag själv anser att varje klipp inte behöver leda historien frammåt och vara så betydelsefullt, det gör det hela så uppenbart och det kan ibland bli löjligt då vissa scener endast är där för att just leda historien frammåt.

 

Jag anser att hela första scenen, alltså festen kunde gjorts på några sekunder och ändå hade samma information gått fram. Det jag då tänker på främst är dialogerna då dem egentligen inte säger någonting om personerna eller handlingen. Korta hälsningsfraser och meningar som "ska vi ta en cigg" känns meningslösa, de leder inte historien framåt och därmed tappar jag intresset. Eftersom dem tydligen festar ofta så anser jag att det hade räckt o se dem på festen (bl.a. rökandes) under några sekunder och jag hade fattat detta.

 

Självklart blir det inte heller en intressant film om man skalar ner det så pass. Istället hade jag velat att man fått veta mer om karaktärerna, deras historia, värderingar eller nåt annat som gett historien mer djup och underhållningsvärde.

Förresten, tog mig tiden att kolla igenom hela filmen, och den tar sig!

Länk till kommentar
Share on other sites

ericfoto:

Tackar! Ja det var filmat med endast en kamera, eos 550D. Bra, det ligger något i det du säger att jag borde ha kanske berättat mer om han och kanske ur hans perspektiv.

 

 

Quantum:

Ja jag förstår, men som sagt eftersom den här filmen är gjord med amatör skådisar så finns det stor risk att när man endast ska ha med scener som driver historien frammåt så kan de bli för uppenbart och jag tycker därför de är bättre att använda sig utav naturliga scener som skapar en bättre stämning i filmen.

 

RagdollPictures:

Okej jag förstår vad du menar nu, de du sa angående festscenen kan nog som du sa göras kortare. Ska jobba på att ge historien mer djup! Som sagt första kortfilmen och jag tar lärdom till framtida projekt. Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

ericfoto:

Quantum:

Ja jag förstår, men som sagt eftersom den här filmen är gjord med amatör skådisar så finns det stor risk att när man endast ska ha med scener som driver historien frammåt så kan de bli för uppenbart och jag tycker därför de är bättre att använda sig utav naturliga scener som skapar en bättre stämning i filmen.

 

När man använder sig av amatörskådisar är vikten av att välja scener som för berättelsen frammåt mycket viktigare i och med att de inte kan hantera "naturliga" scener tillräckligt bra. Dessutom är det bara slöseri med tid och det är större chans att få många tittare om du gör den så kort som möjligt. Kill your darlings. Om vi säger till exempel att en film ska distribueras kommer distributörerna inte godkänna att filmen är längre för att man skulle ha med mer naturliga scener. Då är man inne på experimentell film vilket jag upplevde denna kortfilm lite långt ifrån.

 

Ju längre du exponerar dina skådespelare för kameran dessto större risk är det att publiken ser igenom den tunna fasad som aktörerna bygger upp. Värst av allt är det om man som tittare känner apati för en karaktär, det vill säga inte bryr sig hur det går för karaktären. Det måste jag tyvärr säga att jag kände för huvudpersonen i er kortfilm. Det kan vara svårt att bygga upp en känsla kring en karaktär som gör att vi bryr oss om dess öde oavsett om det är positivt eller negativt. Så du ska inte ta den kritiken för hårt.

 

Att göra en film uppenbar har bara med manuset att göra. Huruvida man misslyckas eller lyckas att berätta historien. Jag upplevde inte slutet som mindre förutsägbart/uppenbart, vad det åstadkom var dock en massa frågor. Varför käkar alla pizza? Varför väljer han att gå in på hemmakontoret och så passligt se skolfotot? Var fick han pistolen ifrån? Är hans pappa polis? Sådana frågor som sedan inte har så mycket med den röda tråden att göra.

 

Jag säger inte att filmen var dålig. Men jag tycker alla ska uppskatta värdet av att ha en röd tråd samt ett koncept av värde. Därför får denna film en lägre poäng.

 

//Q

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...