Jump to content

Hyfsad vidvinkel till 7D

anders10

Recommended Posts

Hej!

Någon som kan rekommendera en bra glugg till min 7D? Hyfsat ljusstark, hyfsad brännvidd inte för långt med tanke på crop. Vet inte om man skall satsa på ett med bildstabilisering? Och till hyfsat pris..

Mycket hyfs blir det..!

Har funderat lite på Sigmas 20mm 1,8 och sett en del klipp med det. Ser riktigt snyggt ut. Men den saknar nog bildstab? Vet inte om det är viktigt i och för sig? Några tips? Helst fast brännvidd.

Tacksam för alla svar!

Anders

Stabilisering är nog extremt ovanligt på vidvinklar, det behövs inte lika mycket helt enkelt, men här är ett nytt 24mm från Canon (finns som 28mm också till samma pris):

Vidvinkel Canon EF 24/2,8 IS USM

Sigmas motsvarighet är ljusstarkare och billigare men utan IS (finns billgare som 28mm och dyrare som 20mm också):

Vidvinkel Sigma EX 24/1,8 DG ASP Macro för Canon AF

Jag har själv ett Sigma 28mm, har dock inte använt det så mycket jämfört med mitt 50mm/1,4. Är också sugen på ett 20mm och en 11-16 zoom.

Tack för det. Jo 11-16 låter fint. Förmodar att du tänker på Tokinas? Bara det att det är på 2,8 och rätt dyrt med! Jag har redan ett Sigma 18-50 2,8 och det funkar helt ok. Var inne på Tokinan först men pengarna avgjorde.

Har sett det 24 mm innan med, men eftersom jag gillar inomhusfilm så vill jag ner i brännvidd så mycket som möjligt. 20 mm ser exakt likadant ut men är lite dyrare också det på 1,8. Tycker Canon tar riktigt bra betalt för sina gluggar. Vissa hävdar att original är bäst, men det är mycket en smak och pengafråga tycker jag. Brukar läsa tester i Foto och där visar motsatsen sig ofta.

Finns det någon Nikon-glugg som är vettig och till bra pris?

Anders