Gå till innehåll

Justera "burkigt" ljud?


Davido

Recommended Posts

Hej,

 

Jag filmade en intervju som jag trodde skulle räcka med en sjysst riktmic för att avståndet var kort men ljudet blev istället burkigt eftersom ljudet studsade mot väggarna, finns det någon möjlighet att förbättra ljudet och göra det användbart i Final Cut?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Gör som ovanstående. Hitta EQ:n (equalizer) och dra upp de övre frekvenserna lite (inte de allra översta). Det burkiga ljudet som du upplever ligger oftast i mitt frekvenserna, dvs mitt på EQ någonstans. Det jag brukar göra är att jag tar en punkt och drar upp den och drar runt den mellan frekvenserna för att hitta det stället där man hör att det burkiga ljudet är. Sedan kan man dra ner den frekvensen. Men överdriv inte, det kan låta skumt då.

 

Tänkt på att inte dra upp frekvenserna och hitta massa olika ställen där det låter dåligt och sedan dra ner dem. Många frekvenser kan låta dåligt när man höjer dem, men det betyder inte att de låter dåligt när de ligger rakt på linjen (0 db). Så hitta det stället (ställena) där du hör redan innan att det låter dåligt, och dra sedan ner dem :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Att höja diskanten av någon som helst annan anledning än att det helt enkelt låter för oskarpt kan VÄLDIGT lätt totaldöda ljudet. Skär man i basen så måste man vara väldigt försiktig eftersom det låter fan ifall man tar för mycket.

 

I övrigt finns det tyvärr inget bra svar på den frågan utan att verkligen sitta med materialet. Om ens då.

Jag har inte den blekaste vad du har för erfarenhet, men om du inte verkligen är duktig på att hantera resonanser & notching så skulle jag säga att du vinner absolut mest på att låta det vara som det är & bara forma ljudet för att ta bort onödig sticksighet eller bumlighet. Burkigheten beror minst lika mycket på att det fattas frequenser som att vissa är förstärkta, ibland mer. Det kallas kamfilter-effekten, & när den ligger så är det permanent tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...