Jump to content

AE CS4 Ljudproblem

Kaj44

Recommended Posts

Hej, är det någon som kan hjälpa mig med AE CS4?

Hur ställer man in längden på ljudspåret i AE CS4?

Klippet är 1:51:15 med sång från en revy jag spelat in,

men det renderar bara ca 0:55:00 sek,

sedan börjar det om från 0:00:00.

Jag hittar inte var man ställer in tiden?

Ram-preview renderar, som namnet säger, till ramminnet. Har du inte ramminne till mer än en specifik längd så slutar den rendera...

Att bara spela upp ljudet gör du med "komma tecknet" på numeriska t-bordet. After Effects ljudfunktionalitet lämnar en del i övrigt att önska.

Vill du rendera till en ny fil, så använder du Render Queue.

//Max

Om jag går till Preferences, Memory & Multiprocessing, står det,

"Installed RAM: 8 GB"

"Total After Effects memory usage: 2,4 GB"

"RAM to leave for other applications: 1 GB"

Är detta något man kan ändra?

Jag har ökat den sistnämnda inställningen från 1 GB till 2,5 GB, men märkte ingen skillnad.

Jag har inte använt "Render Queue", utan exporterat med AVI-fil, det har fungerat, men kanske fel att göra så?

Jag har ökat den sistnämnda inställningen från 1 GB till 2,5 GB, men märkte ingen skillnad.

Vill du spela upp 1:51:15 i AE CS4 så är det dessvärre kört. Jag testade en gång på en maskin med 24GB men det var inte lång tid enbart ljudet spelades upp trots massivt med RAM. CS5/CS5.5 är bättre, men även där stannar ljudet efter ett tag. Det var lång tid jag mätte det så jag vet dessvärre inte hur lång tid det egentligen tog. Att spela upp video+ljud går inte heller i så lång tid trots massor med RAM.

Jag anser att du bör använda ett videoredigeringsprogram istället för After Effects för att klippa/spela upp så pass långt material. Du använder fel verktyg för jobbet tycker jag. I valfritt videoredigeringsprogram kommer du att kunna spela upp både bild+ljud från hela revyn på det dator och RAM du redan har. :)

Varför klipper du i After Effects?

After Effects CS4 är tyvärr ingen 64-bitars version vilket innebär att det är svårt (svårare) att göra långa previews.

After Effects gör alltid RAM-preview i RGB = STORA filer. Du kan minska på åtgången av RAM genom att minska upplösningen för RAM-previews 1/2 eller 1/3 eller 1/4.

Det låter lite som om du använder After Effects som ett redigeringsprogram snarare än ett grafik / effekt program.

Läs mer här: Adobe After Effects CS4 * Preview video and audio

Det är inte fel att exportera den vägen, men det flesta använder Render Queue (eftersom man kan "lägga saker på kö").

EDIT: Rogge kom till samma slutsats... (= After Effects är inget redigeringsprogram)

//Max

Ni har helt rätt, det är inget redigeringsprogram, det vet jag, jag använder EDIUS 5.x?, som jag gör filmen i, det jag försökte göra var att använda "Mask" för att få fram olika bakgrundseffekter, då måste jag göra dom i AE CS4. Jag tänkte det var lättast att göra effekterna precis där dom sjunger om olika saker, men det går nog att lösa, tror jag?

Jag har gjort en hel del i AE CS4, men blev lite överraskad när programmet inte renderade mer än ca.0:55:00 sek, nu har vi en förklaring på problemet.

Trots detta är det ett häftigt program!

Tack för hjälpen, Max & Rogge!

/Kaj