Gå till innehåll

Kortfilm: Thriller/drama-manus.


iKami

Recommended Posts

Alfa 1.2.pdfHej hej! Första gången jag skriver manus och jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips från er här!

 

Synopsis: 4 killar vaknar upp efter en middag tillsammans och upptäcker att de blivit nersövda, fastbinda och skadade, oron i gruppen växer då de långsamt börjar inse att gärningsmannen måste ha varit en av dem.

 

Handlar alltså om ett gäng killar som börjar bråka internt då de tror att den som utsatt dem för det hela är mitt ibland dem. Historien berättas med tillbakablickar där vi lär känna dem som individer och hur de fungerar tillsammans i grupp, i kontrast med hur de hanterar situationen de befinner sig då filmen utspelar sig. Tanken är att man tillslut aldrig får reda på vem av dem som faktiskt gjorde det hela men att alla bland dem är lika "skyldiga" då pressen de utsätts för tar fram de sidor som de helst inte visar för någon. Var och en kommer någon gång att deklareras som skyldig.

 

Karaktärerna är:

 

Rikard: Högljud, spydig och frispråkig men intelligent.

Fabian: Agrresiv men oftast vänlig, tar plats som en ledare och vill beskydda dem runt sig.

Lukas: Liten, timid och socialt missanpassad i många sammanhang, tyst.

Fredrik: Konstig, blir oftast gruppens slagträ.

 

Mina ambitioner med den här berättelsen är att jag inte vill göra en vanlig thriller där mördaren tillslut avslöjas och dör, inget fel med den mer traditionella formulan men det vore kul om jag kunde berätta något som avviker sig från grenens traditionella form och struktur.

Det behöver inte vara obskyrt eller nyskapande haha men jag vill gärna försöka mig på att formulera något annat!

 

När jag kom på storyn så satt vi en grupp vänner och pratade om en incident i Japan där två gymnasieelever kidnappade, våldtog, misshandlade och tillslut dödade en klasskamrat, när jag hörde om detta så fick det oss att undra hur vi skulle göra om vi skulle försöka oss på något liknande med vårt sällskap, jag kom fram till att jag skulle sövt ner dem och bundit fast dem för att sedan tortera dem! Men en vän föreslog att man kanske bara lät dem vakna upp fastbinda med en själv mitt ibland dem. För att se hur de reagerade - tämja på gränserna.

 

Jag vill försöka uppnå den kusliga känslan vi hade när vi satt och pratade om idéen, att det var just det som var det läskiga "idéen" om att någon av dina närmaste gjort något så totalt främmande för en själv.

 

 

Ny version av Manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, läste nyss och vill komma med några kommentarer.

 

Tycker idén är riktigt bra till att börja med. Något liknande tror jag inte gjorts förut.

 

Problemet är sättet du skriver på. Du skriver saker som regissören ska tänka på, inte manusförfattaren. Sådant som hur kameran rör sig o.s.v. Det du ska beskriva i scenerna är vad som sker, inte exakt hur man ska filma.

 

Sedan ska du beskriva vilka karaktärerna är i handling och dialog, inte genom att skriva: "Lukas är sån och sån". Detta förstår inte tittarna.

 

Stavningen är förstås ett problem, så lägg ner mera tid på att få det rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gott, tack för tipsen! Kul att du gillar idén!

 

Ang hur jag skriver, jag förstår! Det är så att jag även kommer att vara regissören när jag spelar in detta och jag använder mig av ett bildmanus jag ritat upp när jag skriver detta, tyvärr har jag inte listat ut om celtex har en kommentarsfunktion som jag kan använda mig av så jag kommer att fortsätta skriva manuset såhär tills jag har skrivit en mer fullständig version och först då gör jag en version som endast är manus efter den form du rekomenderar!

 

Ok! Fick för mig att filmmanus har små beskrivningar av karaktären om än väldigt ytliga! Bör jag ta bort dem helt eller bara göra dem mer sakliga?

 

Stavningen fixar jag sen, har lärt mig att hantera det i efterhand, annars kommer det i vägen för mitt skrivande!

Länk till kommentar
Share on other sites

Gott, tack för tipsen! Kul att du gillar idén!

 

Ang hur jag skriver, jag förstår! Det är så att jag även kommer att vara regissören när jag spelar in detta och jag använder mig av ett bildmanus jag ritat upp när jag skriver detta, tyvärr har jag inte listat ut om celtex har en kommentarsfunktion som jag kan använda mig av så jag kommer att fortsätta skriva manuset såhär tills jag har skrivit en mer fullständig version och först då gör jag en version som endast är manus efter den form du rekomenderar!

 

Ja, det förändrar ju en del! Men du måste ju ändå skriva så att skådespelarna känner igen sig. Det man vill få reda på är storyn, inte hur regin ser ut.

 

Ok! Fick för mig att filmmanus har små beskrivningar av karaktären om än väldigt ytliga! Bör jag ta bort dem helt eller bara göra dem mer sakliga?

 

Man beskriver bara filmen genom vad som händer och sägs, inte i förklaringar för regissören. På detta sätt är det lättare att komma in i storyn. Och allt måste ändå visas rent konkret så att det kommer fram, annars förstår inte tittaren.

 

Stavningen fixar jag sen, har lärt mig att hantera det i efterhand, annars kommer det i vägen för mitt skrivande!

 

Det är väl okej, så länge du ändrar i efterhand. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...